En dan sta je er alleen voor

Tips voor na de kraamdagen

De kraamdagen zijn afgesloten, je partner is weer aan het werk en iedereen gaat weer zijn normale gang.
Maar jij bent volledig ontregeld.
Hoe moet je het toch voor elkaar krijgen om de baby te baden, jezelf te verzorgen, je huishouden te doen, boodschappen te halen, te koken, wassen strijken en dan al die voedingen tussendoor.

Alleen al aan het voeden ben je een paar uur per dag kwijt, dan heb je nog niet eens uitgebreid geknuffeld met je baby. Als je dit alles van jezelf verwacht, zul je merken dat je iedere dag uren tekort komt.

newday baby nw bok 1606 vs2

Wennen aan het moederschap:

Bijna iedere ‘jonge’ moeder heeft een periode nodig om een nieuw ritme te vinden. Bij de één duurt dit een paar weken, bij de ander wel een paar maanden.

Het is dus hoog nodig om prioriteiten te stellen. Maak een lijstje met wat voor jou belangrijk is. Leg je doelen niet te hoog en zet op de eerste plaats het welbevinden van jou en je baby.

Accepteer dat je de tijd nodig hebt om in een nieuw ritme te komen…

Moederschap is keuzes maken, vraag niet teveel van jezelf:

Als je de eerste weken niet verder komt dan de verzorging van jezelf, je baby en het eten koken, dan is dat niks gek.

Langzaam maar zeker zul je merken dat je meer taken aankan, zonder het gevoel te hebben dat je de hele dag loopt te rennen en vliegen.

Veel ‘jonge’ moeders maken de fout dat ze aan de omgeving en zichzelf willen laten zien dat ze het zo goed voor elkaar hebben. Het hele huis blinkt, de was ligt keurig gestreken in de kast, de baby ziet er altijd fris en schoon uit,,,,, maar moeder heeft het gevoel dat ze gek wordt.
Constant staat ze onder spanning om het toch vooral maar goed te doen. Hierdoor raakt ze gestresst, lukken dingen niet meer en tot overmaat van ramp gaat de baby steeds meer huilen.

De baby voelt feilloos aan dat z’n moeder gespannen is en reageert hierop. Zo kun je makkelijk in een negatief spiraal terechtkomen, waar je niet zo makkelijk uitkomt. De mooie droom, het leuke beeld van een baby, valt in duigen.

Kortom, accepteer dat je de tijd nodig hebt om in een nieuw ritme te komen. Het belangrijkste is rust, knuffelen en genieten van je baby. De rest is bijzaak.

Gerelateerde berichten
signalen postpartum depressie
Post partum Depressie

Zomaar wat neerslachtig of is er sprake van een postpartum depressie?

wennen aan het ouderschap
Het sprookje en de werkelijkheid moederschap

De komst van een baby is één van de grootste veranderingen in je leven, het duurt vaak best lang voor Lees meer

Online Cursus Leer Je Baby Kennen
10 dingen die je voor de geboorte wilt weten

Goed voorbereid op de periode na de bevalling met onze tips.

Vergeetachtigheid Na De Bevalling, Het Hoort Er Een Beetje Bij
Vergeetachtigheid

Irritant...je vergeet echt alles terwijl je altijd zo orderlijk was. Gaat het over?

huilende baby
Regeldagen baby

Waarom huilt je baby ineens zoveel? Misschien is er sprake van de regeldagen. Je baby geeft aan dat hij meer Lees meer

Meer lezen in de categorie

Interessant? Deel dit bericht

Lekker en gezond eten tijdens je zwangerschap.
Niet alleen voor jezelf, ook voor je nog ongeboren kindje.

Met een zelfverzekerd gevoel bevallen?
In deze cursussen antwoorden op al jouw vragen.

Leer alle signalen van je baby kennen.
Én hoe je hier het beste op kunt reageren.