Autostoeltje kopen
Tips voor aankoop en veiligheid
De keuze is reuze, maar waar moet je nu echt op letten als je een autostoeltje gaat kopen? En na aankoop? Er blijken erg veel fouten gemaakt te worden in de bevestiging van zowel het stoeltje als de baby. Lees onze blog en jij bent op alles voorbereid.
Autostoeltje kopen
Tips voor aankoop en veiligheid
De keuze is reuze, maar waar moet je nu echt op letten als je een autostoeltje gaat kopen? En na aankoop? Er blijken erg veel fouten gemaakt te worden in de bevestiging van zowel het stoeltje als de baby. Lees onze blog en jij bent op alles voorbereid.
De juiste keuze van het autostoeltje van groot belang
Autostoeltjes worden vaak ingedeeld naar gewichtsklasse van het kind. Sinds juli 2013 is er nieuwe regelgeving mbt autostoeltjes, de zogenaamde i-size standaard. Deze standaard gaat alleen gelden voor zitjes met Isofix bevestiging. Stoeltjes met gordelbevestiging blijven voor ingedeeld volgens de oude norm op basis van gewicht. I-size deelt niet in naar gewicht maar naar lengte van het kind.
Veel baby's worden niet veilig vervoerd
Ouders stappen te snel over naar een groter autostoeltje of maken het stoeltje niet goed vast. Recent onderzoek toonde aan dat maar liefst 73% van de kinderen niet goed in het autostoeltje bevestigd zit of dat het stoeltje niet goed bevestigd is.
Daarom is er een nieuw type autostoelen ontwikkeld, die het ouders gemakkelijker maakt kinderen veiliger te vervoeren: I-size stoeltjes. I-size stoeltje zijn veiliger en makkelijker te installeren.
Indeling autostoeltje
Babystoeltjes: Voor baby’s tot ruim 1 jaar: Groep 0+ (tot 13 kg) zitje of i-Size tot zo’n 75 cm.
Je kind kijkt achterwaarts. Zowel met gordel als ISO-fix bevestiging verkrijgbaar. De stoeltjes hebben meerdere standen een slaap- en zit stand. Doordat deze stoeltje klein en licht zijn kun je ze makkelijk meenemen en deze stoeltjes passen ook (met adapter) op het onderstel van je kinderwagen.
Baby-/peuterstoeltjes: Groep 0(+)/1 autostoeltjes kun je vanaf de geboorte gebruiken tot 18 kg (circa 4 jaar) of i-Size tot 105 cm;
In eerste instantie kijkt je kind achterwaarts (tegen de rijrichting in), als hij groter wordt kan het stoeltje gedraaid worden zodat je kind voorwaarts kijkt. Let hierbij wel op dat je de gordels goed gebruikt: Blauw wordt gebruikt voor installatie tegen de rijrichting in. Rood wordt gebruikt voor installatie in de rijrichting.
Peuterstoeltjes: Groep 1 (van 9 tot 18 kg) of i-Size tussen 60 en 105 cm.
Bij de meeste groep 1 stoeltjes kijkt je kind voorwaarts, maar er zijn er ook waarbij je zelf kiest of je voorwaarts of achterwaarts plaatst. Kies in dat geval zo lang mogelijk voor achterwaarts. Bij een ongeluk treedt er veel minder nek- en hoofdletsel op als je kind achterwaarts vervoerd wordt. Zowel met ISO-fix als gordelbevestiging verkrijgbaar. I-size stoeltjes in deze groep vervoeren de peuters meestal achterwaarts (tegen rijrichting in)
Blijf je kind zo lang mogelijk achterwaarts vervoeren. ISO-fix of gordelbevestiging.
Of het verstandig is om een groep 0/1 stoel te kopen ligt eraan wat je met het stoeltje gaat doen. Laat je hem altijd in de auto staan, dan kan een groep 0/1 een prima keuze zijn. Maar wil je je kind vanaf het stoeltje zo naar binnen kunnen dragen, zodat je hem bv niet wakker hoeft te maken, dan is deze groep niet geschikt. De stoel is vrij groot en draag je niet zo even met je baby naar binnen. Ook om op het onderstel van je kinderwagen te plaatsen is deze groep niet geschikt.
I-Size de nieuwe norm
i-Size stoeltjes zijn veiliger omdat ze kinderen tot de leeftijd van minimaal 15 maanden achterwaarts (in de 0+ stoeltjes is dat tot 9 maanden) vervoeren. Uit onderzoek is gebleken dat langer achterwaarts vervoeren zorgt voor minder nek- en hoofdletsel bij aanrijdingen. Voor kinderen tot 15 maanden is het verplicht om tegen de rijrichting in een i-Size autostoeltje vervoerd te worden.
Maar het advies is om je kind zo lang mogelijk achterwaarts te vervoeren omdat ze dan veel beter beschermt is bij botsingen.
Verder worden i-Size stoeltjes getest voor aanrijdingen van opzij, dat is bij de stoeltjes ingedeeld op gewicht niet zo. In nieuwe auto’s zit een i-Size-ready zitplaats. i-Size stoelen passen ook in sommige auto’s die ISOFIX hebben maar in andere weer niet. Dit is afhankelijk van de grote van je auto; of er genoeg ruimte is voor het goed bevestigen van de autostoel met het derde bevestigingspunt. Het klikmechanisme van ISOfix past meestal wel met dat van i-Size stoelen, maar niet alle auto’s zullen genoeg ruimte hebben (i-size stoeltjes zijn wat groter dan de andere stoeltjes) voor het goed bevestigen van de stoel met het derde bevestigingspunt.
Een ISOfix bevestiging moet altijd een drie bevestigingspunten hebben. 2 punten die in de stoelen van je auto zitten en een derde punt kan op twee manieren werken, ofwel met een poot op de grond voor de stoel, ofwel met een band over de stoelleuning naar achteren. Zonder gebruik te maken van dit derde punt is een ISOFIX-autostoeltje niet veilig. Vooral in kleinere auto’s kan het derde bevestigingspunt een probleem zijn, controleer dit dus altijd!
i-Size stoeltjes kunnen NIET met de gordels vastgezet worden.
Kinderen worden in een i-Size stoeltje met een harnasje of vangtafel, dit is veiliger dan met de gordel.
Soort i-Size stoel: |
Geschikt voor: |
|
Achterwaarts gericht | Kinderen tot 83 cm lengte, verplicht tot 71 cm én 15 maanden |
Laat je kind zo lang mogelijk achterwaarts zitten. Plaats je kind pas in een groter stoeltje als oren boven rugleuning stoeltje uitkomen |
Voorwaarts gericht | Kinderen langer dan 71 cm én ouder dan 15 maanden | |
Combinatiestoel | Kinderen tot 83 cm in de achterwaartse stand, daarna omdraaien. |
Kooptips autostoel
Autostoeltjes, ze zijn er in zoveel soorten en maten, waar moet je op letten bij de aankoop van een autostoeltje?
- Autostoeltjes moeten voldoen aan de Europese veiligheidseisen; ECE-R44 of ECE-R129 in geval van I-size, dit is een oranje label. Op het label staat volgens welk reglement is goedgekeurd: ECE R44/03 of ECER44/04. De technische en veiligheidseisen zijn voor beide reglementen gelijk. Het enige verschil zit in de interne procedure van de fabrikant. Voor de veiligheid maakt het dus niets uit of je ECE44/03 of ECE44/04 koopt
- Denk goed na wat voor jullie handig is, een groep 0, 0+ of gecombineerd 0/1 zitje.
- Het gewicht per stoeltje kan flink verschillen. Als je van plan bent je kindje regelmatig met stoeltje en al te dragen is dit een belangrijk punt om op te letten
- De gordelloop moet duidelijk op het autostoeltje zijn aangegeven: rood voor vooruitkijkende autostoeltjes en blauw voor achteruitkijkende stoeltjes.
- Controleer of je het harnasje (5-punts gordeltje) van het stoeltje gemakkelijk kunt openen, sluiten en verstellen.
- Controleer altijd goed of het stoeltje van jullie keuze ook goed in alle auto’s past waar je hem voor wilt gebruiken. Neem de kleinste auto waar het stoeltje in moet mee bij aanschaf zodat je kunt passen.
- De autogordel moet lang genoeg zijn. De sluiting van de gordel mag niet op of tegen het frame van het autostoeltje komen te zitten.
- Kinderen knoeien! Let bij aanschaf van een stoeltje dan ook altijd op of de bekleding makkelijk afneembaar is om het goed schoon te maken. Het is extra handig als de bekleding in de wasmachine kan.
- Koop liever geen tweedehands autostoeltje. Je weet nooit zeker (tenzij je hem van bekende koopt) of het stoeltje niet betrokken is geweest bij een aanrijding of beschadigd is. Stoeltjes die betrokken zijn geweest bij een aanrijding moeten nml vervangen worden, ze voldoen niet meer aan de veiligheidseisen
Tips voor i-size
- Naast de letter E plus UN R129 staat het woord i-Size op het keuringslabel.
- Het stoeltje moet passen bij de lengte van je kind. Op het label staat voor welke lengte een stoeltje geschikt is (onder het woord i-Size)
- I-Size stoeltjes nemen vaak wat meer ruimte in dan autostoeltjes op basis van gewicht, neem dan ook altijd je auto mee als je een i-Size autostoeltje gaat kopen en controleer of het stoeltje goed op de i-Size ready plaats in je auto past.
- Realiseer je dat i-Size autostoeltjes vaak alleen passen op auto’s die i-Size ready zijn, controleer dit voor alle auto’s waar het stoeltje in gebruikt gaat worden
Vervoer baby achteruitkijkend in autostoel
Ouders blijken vaak al bij 9 maanden over te stappen op een groep 1 stoeltje wat vooruitkijkend wordt geplaatst (er zijn ook groep 1 stoeltjes die achteruit geplaatst kunnen worden)
Onderzoek wijst uit dat het nekje van kleine kinderen niet sterk genoeg is om de klap op te vangen als het stoeltje vooruit wordt geplaatst.
Als een stoeltje achteruit kijkend wordt geplaatst komt er bij een ongeluk veel minder geweld op de nek waardoor er minder nek- en hoofdletsel optreedt. De krachten die op de nek komen bij achteruit kijkend zijn 5 keer minder dan bij vooruitkijken bij een frontale botsing.
Om die reden is het in Amerika verplicht om kinderen tot de leeftijd van 2 jaar achteruit kijkend te vervoeren en in de Scandinavische landen worden kinderen zelfs tot 4 jaar achteruit kijkend vervoerd in de auto.
Vervoer je baby zo lang mogelijk achteruit kijkend!
Wacht in ieder geval met je kind in een vooruitkijkend stoeltje te plaatsen tot het te zwaar is voor een groep 0+ stoeltje, of te lang. Als de bovenkant van de oren boven de rand van het stoeltje uitkomt is het tijd om over te stappen naar een groter stoeltje.
In de gecombineerde groep 0+/1 kunnen alle stoeltjes zowel achteruit- als vooruitkijkend geplaatst worden, hierdoor kun je je kind langer achteruit vervoeren. Het nadeel van deze stoeltjes is wel dat je ze niet met kind en al makkelijk uit de auto pakt, je kunt ze daardoor ook niet op het onderstel van je kinderwagen plaatsen.
Ook zijn achteruit kijkende zitjes in groep 0+/1 of groep 1 wat lastiger te installeren en nemen ze meer ruimte in.
Probeer dus altijd of het wel past in de auto(‘s) waar het stoeltje in moet.
Ouders blijken vaak al bij 9 maanden over te stappen op een groep 1 stoeltje wat vooruitkijkend wordt geplaatst (er zijn ook groep 1 stoeltjes die achteruit geplaatst kunnen worden)
Onderzoek wijst uit dat het nekje van kleine kinderen niet sterk genoeg is om de klap op te vangen als het stoeltje vooruit wordt geplaatst.
Als een stoeltje achteruit kijkend wordt geplaatst komt er bij een ongeluk veel minder geweld op de nek waardoor er minder nek- en hoofdletsel optreedt. De krachten die op de nek komen bij achteruit kijkend zijn 5 keer minder dan bij vooruitkijken bij een frontale botsing.
Om die reden is het in Amerika verplicht om kinderen tot de leeftijd van 2 jaar achteruit kijkend te vervoeren en in de Scandinavische landen worden kinderen zelfs tot 4 jaar achteruit kijkend vervoerd in de auto.
Vervoer je baby zo lang mogelijk achteruit kijkend!
Wacht in ieder geval met je kind in een vooruitkijkend stoeltje te plaatsen tot het te zwaar is voor een groep 0+ stoeltje, of te lang. Als de bovenkant van de oren boven de rand van het stoeltje uitkomt is het tijd om over te stappen naar een groter stoeltje.
In de gecombineerde groep 0+/1 kunnen alle stoeltjes zowel achteruit- als vooruitkijkend geplaatst worden, hierdoor kun je je kind langer achteruit vervoeren. Het nadeel van deze stoeltjes is wel dat je ze niet met kind en al makkelijk uit de auto pakt, je kunt ze daardoor ook niet op het onderstel van je kinderwagen plaatsen.
Ook zijn achteruit kijkende zitjes in groep 0+/1 of groep 1 wat lastiger te installeren en nemen ze meer ruimte in.
Probeer dus altijd of het wel past in de auto(‘s) waar het stoeltje in moet.
Gebruik autostoeltje veilig
Veilig gebruik van het autostoeltje valt en staat bij een goed gebruik! Lees alle tips rustig door, print de pagina als je het autostoeltje gaat plaatsen
- Lees de gebruiksaanwijzing goed door en volg de instructies nauwkeurig op.
- Een goed gemonteerd stoeltje heeft bijna geen bewegingsruimte in zij- of voorwaartse richting. Je kunt het stoeltje maar minimaal verschuiven, maximaal een centimeter of 2.
- De veiligste plek voor een autostoeltje is op de achterbank. Wil je je kind toch op de voorstoel vervoeren, schakel dan de airbag uit.
- De gordels moeten strak over je kind zitten, er mogen niet meer dan 2 vingers passen tussen je baby en de gordel.
- Blijf bij iedere plaatsing in de auto opnieuw nauwkeurig alle punten controleren. Uit onderzoek blijkt dat er veel fouten gemaakt worden in de montage van autostoeltjes die met gordel bevestigd zijn. Vaak doordat stoeltjes na verloop van tijd routinematig worden geplaatst en er geen goede controle meer plaatsvindt. De gordel mag nergens gedraaid zitten, controleer iedere keer weer of de gordel goed door alle bevestigingspunten gaat en trek de gordel telkens weer goed strak.
- Een baby autostoeltjes moet vervangen worden NA een botsting. Er kan schade zijn opgetreden die je van buiten niet kunt zien, maar die er wel voor zorgt dat het stoeltje niet meer veilig is.
- Laat je kind niet langer dan 2 uur in een autostoeltje zitten. Er is te weinig bewegingsruimte in een autostoeltje en het kind kan niet rekken en strekken. Voor een goede motorische ontwikkeling moet je kind vrijheid van bewegen hebben.
- Zet het stoeltje nooit met je kind erin op een verhoging als een tafel en dergelijke
73% van de kinderen zit NIET veilig in het autostoeltje
Waar plaats je het autostoeltje
Veel ouders plaatsen het autostoeltje voor hun pasgeborene op de bijrijdersstoel. Het idee dat ze hun baby in de gaten kunnen houden vinden ze prettig.
Maar de veiligste plek voor het autostoeltje is op de achterbank en dan het liefst in het midden. Deze plaats maakt het wel lastig om het stoeltje in en uit te laden.
Ouders vinden het een fijn idee dat ze de baby kunnen zien en plaatsen het autostoeltje daarom op de voorstoel.
Je kunt je baby ook in de gaten houden door een extra spiegel op de achterbank te plaatsen, zo kun je vanuit de eigen spiegel in de spiegel op de achterbank je baby zien.
Bij een ongeval is de kans dat je baby ernstige verwondingen oploopt veel groter als je kind op de voorstoel zit.
Dus de vraag of je het autostoeltje plaatst op de voorstoel of achterbank kan er maar één antwoord zijn: Achterbank!
Wat is ISO fix?
ISO-Fix is een manier van bevestigen van je autostoeltje aan bevestigingspunten in je auto.
Veel nieuwere auto’s hebben ISO-fix bevestigingsbeugels tussen de rugleuning en zitting van de autostoel of achterbank. De ISOfix-bevestigingspunten zijn niet altijd goed zichtbaar. Soms is de plek van het bevestigingspunt aangeduid door middel van een labeltje of een knoopje.
Het autostoeltje is voorzien van grijphaken die vastgeklikt worden in de beugels in je auto. Hierdoor zit het autostoeltje bevestigd aan de carrosserie van je auto, in plaats van aan de gordels. Bevestiging met gordels wordt regelmatig NIET goed gedaan, waardoor de veiligheid van het stoeltje ernstig kan verminderen.
Een ISO-fix bevestiging zit altijd goed bevestigd omdat het systeem aangeeft of het stoeltje en (en het eventuele onderstel) goed bevestigd is.
Let op: naast de bevestiging met de haken aan het stoeltje aan de ISO-fix beugels in de auto moet het stoeltje een derde bevestigingspunt hebben. Zonder dit derde punt kan het stoeltje voorover klappen bij een frontale botsing. Dit derde punt kan een zogenaamde Top Tether aansluiting zijn OF een poot die op de grond staat.
Bevestiging met ISO fix is veel veiliger dan met autogordel.
Er zijn universele (passen in iedere auto met ISO-fix beugels) en niet-universele ISO-fix zitjes. Een niet-universeel stoeltje mag alleen gebruikt worden in auto’s waar deze voor zijn goedgekeurd. De auto’s waar de niet-universele stoeltjes geschikt voor zijn worden vermeld in een bijgeleverde typelijst.
Een universeel ISO-fix stoeltje heeft naast de 2 ISO-fix haken een derde bevestigingspunt bovenop het stoeltje. De Top Tether aansluiting. Met een extra bevestigingsgordel wordt de bovenkant van het stoeltje vastgezet aan een punt in de auto. De auto moet dus zowel ISO-fix beugels hebben als een Top Tether bevestigingspunt. Dit punt kan op verschillende plaatsen in de auto zitten.
ISO-fix basis
Een andere manier om voorover klappen te voorkomen is een steunpoot. Deze steunpoot zit aan een basis waar je het stoeltje op vastklikt. Voordeel is dat je de basis één keer goed installeert en je het stoeltje er zo op en af klikt.
De steunpoot mag alleen gebruikt worden in auto’s waar geen bagagecompartiment op de vloer van de auto zit. Tijdens een botsing zou de poot door het deksel kunnen duwen waardoor het zitje alsnog voorover kan klappen.
Er zijn ook basis waarop het stoeltje kan draaien, makkelijk bij in en uit halen van het stoeltje
De meeste autostoeltjes met ISO-fix kunnen ook bevestigd worden met gordels, vraag dit wel altijd even na. Het voordeel hiervan is dat je ze ook kunt gebruiken in een tweede auto waar geen ISO-fix in zit. Lees dan wel goed de gebruiksaanwijzingen om je stoeltje goed met de gordels vast te zetten, hier worden veel fouten in gemaakt!
Bij ISOFIX zitverhogers wordt alleen gebruikgemaakt van de twee ISOFIX bevestigingspunten in de bank, je kind zelf zit vast met de autogordel. Kijk goed of in de auto de ISOFIX-bevestigingspunten goed zitten ten opzichte van de gordel, gebruik anders de zitverhoger zonder ISOFIX.
Groep 0/0+ en ISO-fix
Groep 0/0+ ISO-fix stoeltjes worden altijd op een ISO basis geplaatst! Er zijn geen stoeltjes in deze groep die zelf grijphaken hebben. Dat is ook logisch want deze stoeltjes worden vaak gedragen en dan zouden de grijphaken in de weg zitten en je kunnen verwonden.
Deze stoeltjes kunnen bijna allemaal ook met gordels worden vastgezet, handig voor gebruik in een tweede auto.
Hoe lang mag baby in autostoel zitten?
Laat je baby niet langer dan 2 uur in een autostoeltje zitten. Voor de veiligheid bij botsingen zit een baby licht gebogen in een autostoeltje. Er is weinig mogelijkheid tot bewegen. Voor een goede motorische ontwikkeling moet je baby eigenlijk recht liggen en de benen vrij kunnen bewegen.
Er is niet bekend hoe lang je baby in een autostoeltje mag zitten, maar het algemeen geldend advies is 2 uur.
Ga je toch een langere autorit maken? Als dat een enkele keer gebeurt zal dat geen nadelige gevolgen voor de ontwikkeling van je baby hebben als je de volgende tips in ogenschouw neemt:
- Stop iedere 2 uur
- Haal je baby uit de autostoel en leg hem op een vlakke ondergrond zodat hij lekker kan spartelen, rekken en strekken.
- Pauzeer minstens een kwartiertje.
Een autostoel is geen vervanging van een reiswieg, laat je baby er niet te lang in zitten
Bij de 2 uur moet je ook de tijd optellen dat je kind in een wipstoeltje gezeten heeft, ook dat is niet vlak en biedt weinig mogelijkheid voor je baby om te rekken en strekken.
Basis autostoeltje handig?
Zowel voor groep 0+ als voor groep 1 zijn er autostoeltjes die je vastklikt op een onderstel, de basis.
De basis wordt vastgemaakt met ISO-fix of gordel (per model verschillend). De basis is NIET universeel, ieder merk heeft zijn eigen basis.
De basis blijft in de auto zitten, het stoeltje klik je erop of af. Het stoeltje klikt vast in het onderstel. De meeste onderstellen geven een signaal als het stoeltje goed bevestigd is waardoor fouten zijn uitgesloten. Doordat de basis in de auto blijft zitten is er minder risico op foute montage dan bij een stoeltje wat je steeds opnieuw met de gordels moet vastzetten.
Let op: de poot van de basis mag NIET op deksel van bagageruimte staan
Bijna alle basis zijn voorzien van een steunpoot die op de grond van de auto staat, deze mogen alleen gebruikt worden als er GEEN bagageruimte onder de plek waar de poot komt zit. Het deksel van de bagageruimte is niet sterk genoeg om de poot te houden bij een ongeluk, hierdoor kan het stoeltje naar voren klappen bij een ongeluk.
De autostoeltjes die bij de basis horen kunnen meestal ook zonder basis in de auto geplaatst worden, met gordels. Handig voor gebruik in een tweede auto.
Een basis is vooral handig bij de groep 0/0+ stoeltjes. Je tilt het stoeltje met kind en al er zo in en uit.
Bij groep 1 stoeltjes is de basis niet extra handig omdat je alleen je kind uit de auto tilt en niet met stoeltje en al. Een draaibare basis, waarbij je het stoeltje naar je toe kunt draaien om je kind uit het zitje te tillen, is wel handig.
Een basis maakt je stoeltje wel extra duur. Er zijn basis die geschikt zijn voor zowel groep 0 als groep 1 zitjes, maar er zijn er ook die alleen passen 1 maat stoeltje.
Stoeltjes bevestigd op een ISO-fix onderstel scoren hoger bij testen dan stoeltjes met ISO-fix zonder onderstel.
Label autostoeltje
Een autostoeltje moet goedgekeurd zijn volgens de Europese veiligheidsnormen ECE-R44 of ECE- R129 (i-Size)
Label R44
- Installatie categorie: universeel, semi-universeel, en autospecifiek. Universeel betekent dat de autostoel is goedgekeurd voor installatie in alle auto's. We adviseren nog wel om te controleren of de autostoel goed past in je auto.
- Gewichtsklasse kind. Als de letter Y erbij staat vermeld, betekent dit dat de autostoel een 5-punts gordelsysteem heeft.
- Gewichtsklasse
- Indicator voor Europese goedkeuring.
- Code van het land waarin de goedkeuring is uitgevoerd (1=Duitsland 2=Frankrijk 3=Italië 4=Nederland etc.)
- Goedkeuringsnummer
- Uniek serienummer toegekend aan deze specifieke stoel
- Productieweek en jaar: in dit geval week 7, 2021
i-Size (of UN R129) goedgekeurde autostoelen kunnen herkend worden aan goedgekeurde “i-Size” label met i-Size indicatie.
Verschillend met het ECE R44 label is de lengte classificatie. Deze lengte classificatie is specifiek van de betreffende autostoel. Voor de rest is het label qua uiterlijk gelijk aan het ECE R44 label.
Meer over Babyuitzet
Dit bericht delen of bewaren?
Deel dit bericht via Facebook, Twitter, e-mail of WhatsApp. Later lezen of zelf bewaren? Mail het dan naar jezelf.
Met een zelfverzekerd gevoel bevallen?
In deze cursussen antwoorden op al jouw vragen.