Lage rugpijn

Lage rugpijn; een veel voorkomend probleem in de zwangerschap.

Wat is de oorzaak van lage rugpijn in de zwangerschap?

Door het hormoon progesteron worden de verbindingen tussen de gewrichten in de zwangerschap losser, zo ook tussen je staartbeentje en je heupbeenderen. Normaal gesproken zit hier bijna geen beweging in, maar als je zwanger bent wel iets.
Hierdoor kunnen zenuwen makkelijker bekneld raken. Heb je last van de onderrug en straalt de pijn via je billen uit naar je bovenbeen, dan heb je wellicht last van ischias. Het is dan verstandig om contact op te nemen met je huisarts om te zien of het zinvol is om naar de fysiotherapeut te gaan.

Probeer zoveel mogelijk de natuurlijke stand van je rug aan te houden.

Verder worden rugklachten vaak veroorzaakt door een verkeerde houding en overbelasting.
Je lichaam krijgt in de zwangerschap heel wat extra gewicht mee te slepen.
Het is in de zwangerschap dan ook extra belangrijk dat je goed ondersteunende schoenen draagt. Hoge hakken zijn uit den boze. Als je schoenen gaat kopen, houd er dan wel rekening mee dat je vaak wat vocht gaat vasthouden, vooral in je voeten, en koop de schoenen iets ruim.

Wekelijks Webinar Bevalling.fw

Wat kun je doen tegen lage rugpijn in de zwangerschap?

Let in de zwangerschap heel goed op je houding.

  • Probeer zoveel mogelijk je natuurlijke houding aan te houden. Vooral als de buik dikker wordt hebben veel zwangere de neiging om met de buik naar voren te lopen (holle rug). Dit is bijzonder belastend voor je rug. Probeer je aan te leren om je onderbuik altijd iets in te trekken. Natuurlijk kun je je buik niet echt meer intrekken als hij dikker wordt, maar je kunt wel altijd wat spanning op de spieren zetten. Daarnaast helpt het als je je bekken IETS naar achteren kantelt. Je brengt je heupbeen iets naar achteren en je schaambot iets naar voren, je vlakt je rug als het ware iets af.
    Verder is het in je zwangerschap extra belangrijk om goed te tillen, dat wil zeggen vanuit je benen en niet vanuit je rug.
  • Ter verlichting van rugklachten is de volgende oefening aan te raden: Holle Bolle Rug, Oefening Bij Lage Rugpijn In Zwangerschapga op handen en knieën zitten en verdeel je gewicht. Let op dat je rug recht is en niet hol hangt. Krom je rug omhoog, laat hoofd en schouders hangen (als een blazende kat) en span gelijktijdig je buik-, bil- en bekkenbodemspieren. Terwijl je dit doet adem je uit. Adem daarna diep in en kom terug in de oude positie met rechte rug. Maak vervolgens je rug zo hol mogelijk, adem nu ook weer in. Duw je buik dus zover mogelijk richting de grond, houd even vast en kom dan weer terug in de neutrale positie. Herhaal dit een aantal keer.
  • Een andere stretch oefening die goed helpt bij lage rugpijn is het Rugstretch, Oefening Bij Lage Rugpijn In Zwangerschapstretchen van je rug door bijvoorbeeld een deurpost,  op ongeveer borst hoogte, met beide handen stevig vast te pakken. Zet je voeten op heupbreedte en ga met je billen naar achteren, hang echt aan de deurpost zodat je stretch voelt in je onderrug en billen. Blijf even hangen. Zet je voeten iets verder naar voren dan op de afbeelding hiernaast te zien is. Je benen en bovenlichaam hebben de vorm van een V als je stretcht. Probeer uit hoever naar voren met je voeten voor jou het prettigst voelt.
  • Start met zwangerschapsyoga, hier krijg je goede oefeningen om je rug sterker te maken en te ontspannen en leer je een goede houding aan et houden zodat je je rug minder belast. Geen zin om naar een klasje te gaan? Wij bieden een online curus aan op basis van zwangerschapsyoga; Fit en in balans bevallen. Deze cursus bied je heel veel oefeningen voor je rug en bekken, maar ook een heel goede voorbereiding op je bevalling! Ben je aanvullend verzekerd? De meeste zorgverzekeraars vergoeden onze cursus.
  • Bij rugklachten biedt een zwangerschapssteunslip zeer veel steun. Probeer eerst bovenstaande adviezen, maar helpen die niet en heb je al vroeg in de zwangerschap last van je rug, overweeg dan om er een te kopen. Ze zijn te koop bij de betere lingeriezaken en op internet. Koop wel een goede kwaliteit zoals Carriwell of Anita.  Het dragen van zo’n broekje vraagt wel even gewenning omdat hij vrij strak zit, maar bij de meeste zwangere helpt het goed voor rugklachten. Denk er wel om dat je de buikspieren blijft oefenen als je een steunslip draagt. De neiging bestaat om de spieren niet meer aan te spannen omdat het broekje zoveel steun geeft, maar het is wel belangrijk om te voorkomen dat je spieren erg verslappen. Dus ook met steunslip een paar keer per dag de buikspieren aanspannen.
Gerelateerde berichten
zwangerFIt
Zwangerschapscursus: zwanger en fit

ZwangerFit is een actieve zwangerschapscursus met veel oefeningen.

stress in zwangerschap
Omgaan met stress in zwangerschap

Overmatige stress heeft grote gevolgen voor je baby in de baarmoeder én daarna. Hoe zit dat en wat kun je Lees meer

Online Cursus Leer Je Baby Kennen
10 dingen die je voor de geboorte wilt weten

Goed voorbereid op de periode na de bevalling met onze tips.

Voorbereiden Op Je Bevalling
Waarom voorbereiden op bevalling

Waarom zou je je voorbereiden op je bevalling? Er is er nog nooit één blijven zitten, toch...

Plaats Bevalling Kiezen, Waar Wil Jij Bevallen Wat Zijn De Voor En Nadelen Van Alle Opties
Plaats bevalling kiezen

Hoe kies je voor de plaats waar je wilt bevallen? Wat is voor JOU belangrijk in je keuze?

Plichten werkgever

Waar heb je als zwangere recht op qua werk, ruststijden, belasting van je lichaam, verlof enzovoort.

Meer lezen in de categorie

Interessant? Deel dit bericht

Lekker en gezond eten tijdens je zwangerschap.
Niet alleen voor jezelf, ook voor je nog ongeboren kindje.

Met een zelfverzekerd gevoel bevallen?
In deze cursussen antwoorden op al jouw vragen.

Leer alle signalen van je baby kennen.
Én hoe je hier het beste op kunt reageren.