Omgaan met stress in de zwangerschap

Dat stress tijdens de zwangerschap slecht is voor jezelf en je baby is bij bijna iedereen wel bekend.

Gevolgen overmatige stress in de zwangerschap voor je baby:

De hierna genoemde gevolgen hebben betrekking op langdurige stress en de gevolgen voor je zwangerschap en de baby. Kortdurende stress lijkt geen gevolgen te hebben:

Landurige stress, nogmaals kortdurende stress lijkt geen gevolgen te hebben, is naast super vervelend voor jezelf  ook nadelig voor de ontwikkeling van je baby in de baarmoeder:

  • verhoogd risico op slechte groei van de baby in de baarmoeder. Doordat er minder zuurstof en voedingstoffen naar de baarmoeder gaan kan je baby minder goed groeien. Een (te) laag geboortegewicht ligt op de loer
  • het risico op vroeggeboorte is verhoogd.

Gevolgen van langdurige stress op de baby na de geboorte:

Bij langdurige stress heb je continu een verhoogd niveau van  het stresshormoon Cortisol in je lichaam. Dit komt via de placenta ook bij je baby en heeft gevolgen voor de mentale ontwikkeling.
Dit kan leiden tot:

  • gedragsproblemen
  • veel huilen
  • lager IQ (doordat de verbindingen in de hersenen minder goed worden aangelegd)
  • vaker ziek zijn in het eerste jaar
  • hoger risico op ADHD

Omgaan met stress tijdens de zwangerschap:

Stress is niet altijd te voorkomen. Je kunt wel leren anders met stressvolle situaties om te gaan
De manier van omgaan met stressvolle situaties kun je aanpassen:
Stress is, ook in de zwangerschap,  niet altijd te vermijden, sterker nog, de zwangerschap is een periode waar je wellicht nog meer stress ervaart door al het nieuwe wat op je pad komt nu je zwanger bent.

Loulouka Kl Banner Nw

Toch kun je wel iets doen aan de mate waarin situaties jou stress bezorgen. Wat voor de één tot veel stress leidt, daar kan een ander redelijk mee omgaan. Stressvol reageren is iets wat je af kunt leren.

De eerste stap is bewustwording: kijk eens goed naar jezelf. Wat gebeurt er als je in een vervelende situatie terechtkomt? Blijft de situatie in je hoofd zitten of kun je het van je afzetten? Mensen die veel stress ervaren kunnen meestal niet goed loslaten.

Analyseer jezelf. Kijk naar je gedachten en probeer je bewust te zijn van wat je denkt.

Vraag je vervolgens af of het je helpt om steeds aan die situatie te denken, brengt het je dichter bij een oplossing?

Helpt het je om de situatie onder controle te krijgen?

Als het antwoord op deze vragen nee is, probeer dan eens of het je lukt om je gedachten van je af te zetten. Denk aan iets positiefs. Dat is in het begin best moeilijk, maar door steeds te blijven oefenen, zul je na verloop van tijd merken dat het je wel lukt om aan iets anders te denken of zelfs om je hoofd helemaal leeg te maken.

Leren omgaan met stress is voor een belangrijk deel  leren loslaten en accepteren dat dingen niet altijd gaan zoals jij wilt.

Je hebt niet overal invloed op. Is het dan zinvol om je heel druk te maken? Vaak niet, maar loslaten is lastig. Door iedere dag een keer te proberen je hoofd helemaal leeg te maken en alleen bezig te zijn met hetgeen je op dat moment doet, kun je leren je hoofd leeg te maken en los te laten.

Oefeningen om stress in de zwangerschap te verminderen:

Oefening 1:
Maak een wandeling door een mooie omgeving. Kijk bewust om je heen, laat de natuur op je in werken, wees je bewust van alles wat je ziet. Probeer nergens anders aan te denken en echt te genieten van hetgeen je ziet.

Telkens als je jezelf erop betrapt dat je aan het nadenken bent, kijk je naar je gedachten en probeer je ze weer los te laten.
Keer telkens weer terug naar het bewust opnemen van de natuur en nergens anders aan denken.

In het begin zul je jezelf erop betrappen dat je aan het nadenken bent, maar als je blijft oefenen word je je steeds bewuster van alle gedachten die in je hoofd zitten terwijl ze je niets brengen.  Door deze bewustwording en het steeds weer proberen de gedachten te vervangen door iets fijns leer je langzaam maar zeker om je hoofd rust te gunnen.

Oefening 2:
Eet bewust. Probeer tijdens het eten echt te proeven wat je eet. Neem kleine hapjes, kauw iedere hap goed en vertel jezelf wat je proeft, is het zout, zuur, zoet, bitter? Hoe voelt het eten in je mond?

Zet alle andere gedachten uit je hoofd. Dat lukt waarschijnlijk niet gelijk, je zult merken dat je gedachten afdwalen. Dat is heel normaal. Probeer telkens weer terug te keren naar het concentreren op je eten, eet bewust en geniet echt van je eten

Oefening 3:
Adem vijf keer diep in en uit met je handen op je buik. Richt je aandacht op de baby. Als je aan iets anders denkt laat je dit gewoon voorbij gaan, denk er niet verder over na.

Hoe kan ik stress in de zwangerschap verminderen?

  • Leer NEE zeggen. Juist nu je zwanger bent zullen mensen makkelijker accepteren dat je NEE zegt.
    Je bent geen supervrouw en hoeft niet alles te kunnen. Zwangerschap vraagt aanpassing aan je ritme, geef hier aan toe. Rust wat vaker uit en zeg dus wat vaker NEE.
  • Skip klusjes en vraag je partner of familie om je te helpen. Je hoeft niet alles zelf te doen. Naasten zullen blij zijn iets voor je te kunnen doen.
  • Geef aan jezelf en je omgeving toe dat je het niet meer zo goed aankunt, vraag hulp!!
  • Zorgt je werksituatie voor veel stress, overleg dit met je werkgever of arbo arts. Een werkgever is verplicht om ervoor te zorgen dat de werksituatie veilig is voor moeder en kind. Overmatige stress is bewezen schadelijk. Minder werkdruk kun je dus echt afdwingen als dit een probleem voor jou is.
  • Neem af en toe een dagje vrij en ga iets doen wat je ontspant. Neem een heerlijk bad, neem tijd om te tutten of laat je lekker masseren.
  • Beweeg voldoende. Een flinke wandeling of een uurtje actief sporten kan je hoofd echt tot rust brengen
  • Slaap voldoende. Als je niet goed uitgerust bent, ben je vatbaarder voor stress. Moeite met slapen, lees onze tips over slaapproblemen tijdens de zwangerschap.
  • Eet gezond, ongezonde voeding heeft effect op je geestelijke welzijn.

Kun je wel wat hulp gebruiken in leren ontspannen en loslaten?

Kijk eens naar onze online cursus Fit en in balans.

Een heel leuke, actieve, zwangerschapscursus op basis van zwangerschapsyoga waarin alles draait om ‘ontspannen als het kan’ en ‘focussen als het moet’. In deze cursus krijg je niet alleen heel veel ontspanningsoefeningen, maar ook veel oefeningen om je lijf fit te houden om zo klachten te voorkomen of verminderen. Daarnaast bereid deze cursus je heel goed voor op je bevalling.

Gerelateerde berichten
chemische stoffen als bpa in zwangerschap
Hormoonverstorende stoffen

We komen allemaal iedere dag in contact met meerdere chemische stoffen. Zijn ze wel veilig voor je (ongeboren) baby?

Seks In De Zwangerschap Is Het Veilig En Wat Mag Wel Of Liever Niet
Seks tijdens de zwangerschap

Wat mag wel of niet qua seks in de zwangerschap?

Voorbereiden Op Je Bevalling
Waarom voorbereiden op bevalling

Waarom zou je je voorbereiden op je bevalling? Er is er nog nooit één blijven zitten, toch...

Fit En In Balans Bevallen
Fit en in balans zwanger en bevallen

Lekker fit en ontspannen je zwangerschap door én heel goed voorbereid zijn op je bevalling. Deze online cursus bied je Lees meer

Tips Bevalling
10 tips die pijn tijdens de bevalling verminderen

Tips van onze verloskundigen om de pijn van de bevalling te verminderen. Lees en wordt verrast wat jullie zelf kunnen Lees meer

Voeding in zwangerschap online cursus
Voeding in zwangerschap

Gezonde voeding, zoooo belangrijk nu je zwanger bent. Maar wat is gezond en wat heb je nodig?

Meer lezen in de categorie

Interessant? Deel dit bericht

Lekker en gezond eten tijdens je zwangerschap.
Niet alleen voor jezelf, ook voor je nog ongeboren kindje.

Met een zelfverzekerd gevoel bevallen?
In deze cursussen antwoorden op al jouw vragen.

Leer alle signalen van je baby kennen.
Én hoe je hier het beste op kunt reageren.