Slaapproblemen tijdens de zwangerschap

Tips bij slaapproblemen

In de zwangerschap zijn er vele dingen die je nachtrust kunnen verstoren en voor slaapproblemen kunnen zorgen.

Rectangle Webinar Pijn 1okt.fw

Vaak moeten plassen, misselijkheid, zuurbranden, dromen, angsten, spanning, kuitkrampen en ga zo maar door. Veel van deze klachten zijn niet te vermijden. Toch zijn er voldoende dingen die je kunt proberen om slaapproblemen in de zwangerschap te verminderen. Onderstaand vind je een aantal tips:

Beperk het drinken ’s avonds en laat in de middag:

Hoewel het belangrijk is dat je minimaal 2 liter vocht per dag binnenkrijgt, is het verstandig om vooral ’s avonds niet veel meer te drinken. Dit voorkomt dat je er ’s nachts om de haverklap uitmoet om te plassen.

Loulouka Kl Banner Nw

Let op je voeding:

Scherp gekruid voedsel en tomaat kunnen maagzuurklachten veroorzaken. Cafeïne, wat je toch al niet teveel mag in de zwangerschap, kan je wakker houden. Drink laat in de middag en ’s avonds geen cafeïne houdende koffie of thee en vermijd ook chocolade.
Eet geen zware maaltijd voor het naar bed gaan. Zorg ervoor dat je lichaam minimaal 3 uur de tijd heeft om het voedsel te verwerken voordat je naar bed gaat.
Als je vaak ’s nachts misselijk bent kan het helpen om voor het naar bed gaan een paar kaakjes of crackers te eten. Een volle maag geeft minder klachten van misselijkheid.

Ontspan volledig voor je naar bed gaat:

Maak een wandeling, lees een ontspannend tijdschrift of neem een lekkere warme douche net voordat je naar bed gaat. Kijk zeker geen spannende films of moeilijke documentaires net voor je naar bed gaat.Ga geen dingen bespreken die je wakker kunnen houden net voor het naar bed gaan. Als je van jezelf iemand bent die ’s nachts gaat liggen nadenken over alle dingen die nog gedaan of geregeld moeten worden, wen je dan aan om een lijstje bij te gaan houden. Schrijf hier ’s avonds, ruim voor het naar bed gaan, alles op wat je de volgende dag of paar dagen geregeld wilt hebben. Zo maak je je hoofd vrij van dit soort gedachten.
Hoewel sporten en lichamelijke inspanning heel goed is tijdens de zwangerschap, is het niet verstandig om net voor het naar bed gaan te gaan sporten. Geef je lichaam minimaal 3 uur de tijd om te ontspannen na het sporten voordat je naar bed gaat.

Maak een vast bedritueel:

Probeer dagelijks om dezelfde tijd naar bed te gaan en sta om dezelfde tijd op.
Doe iedere avond hetzelfde gedurende een half uurtje voordat je naar bed gaat, lees bijvoorbeeld een ontspannend tijdschrift. (ga geen boeken over zwangerschap ed lezen net voordat je naar bed gaat. De kans is groot dat je weer iets leest waar je die nacht over gaat liggen nadenken)

Maak een comfortabel nestje:

Veel vrouwen kunnen geen lekkere houding meer vinden als de buik dikker wordt. Een voedingskussen kan helpen. Een voedingskussen is een soort lange slang die je achter je rug, tussen je benen door onder je buik kan leggen. Hierdoor nemen klachten als rug- en buikpijn in bed vaak sterk af

Zorg dat je slaapkamer koel is.

Als je zwanger bent heb je het vaak warmer en koude slaapkamer bevordert je nachtrust.

Wat is de juiste slaaphouding?

Slaapproblemen komen veel voor in de zwangerschap, wat is de juiste slaaphouding?

De beste slaaphouding in de zwangerschap is op je linkerzij.
Diverse onderzoeken suggereren (meer onderzoek is nodig om absolute zekerheid te geven) dat rugligging mogelijk een verhoogd risico geven op het overlijden van de baby in de baarmoeder. Daarnaast kan rugligging klachten bij jezelf geven waarover later meer.
Het is dan ook verstandig om vanaf het begin van je zwangerschap de juiste slaaphouding aan te nemen.
De voorkeur gaat dan uit naar slapen op je linkerzij. Er is geen echt bezwaar tegen slapen op je rechterzij, maar slapen op je linkerzij is nog iets beter voor jezelf en voor de baby.
Als je op je linkerzij ligt wordt de doorstroming van bloed naar de placenta verbeterd. Hierdoor heeft je baby dus een betere voorziening van zuurstof en voedingsstoffen. Bovendien werken je nieren beter als je op je linkerzij ligt. Hierdoor worden afvalstoffen en vocht beter uit je lichaam verwijderd. Met als gevolg minder last van vocht vasthouden in bijvoorbeeld je voeten en enkels.
Slapen op je rug kan klachten geven in de zwangerschap. Let op, dit hoeft dus niet. Lang niet alle zwangeren hebben er last van. Dit is afhankelijk van de stand van je baarmoeder en de druk van de baarmoeder op de grote lichaamsader (vena cava), vooral als de baarmoeder groter wordt (na de 20 weken). Maar ook als je geen klachten hebt is het toch verstandig de juiste slaaphouding aan te leren.
Deze grote lichaamsader (vena cava) ligt langs je ruggenwervel en brengt het bloed uit je onderlichaam terug naar je hart. Als de baarmoeder zwaarder wordt, kan de baarmoeder op deze ader drukken. Het gevolg daarvan is dat er een minder goede bloeddoorstroming is vanuit je onderlichaam. Je merkt dit doordat je duizelig wordt als je op je rug ligt en je onrustig slaapt.
Doordat de doorstroming van je onderlichaam verslechterd heb jij ook een verhoogde kans op spataderen, aambeien en ophoping van vocht in je benen.
Daarnaast drukt de zwaarder wordende baarmoeder wel heel erg op je ruggenwervel als je in rugligging slaapt wat de kans op rugklachten vergroot.
Door het dichtdrukken van de grote lichaamsader wordt de terugstroom van het bloed vanuit de placenta minder goed en dit zou de reden kunnen zijn dat er (mogelijk) een verhoogd risico is op het overlijden van de baby in de baarmoeder. Maar, nogmaals, meer onderzoek is nodig om hier zekerheid over te kunnen geven.
Geen paniek dus als je tot nu toe op je rug hebt geslapen, maar misschien wel een reden om te proberen vanaf nu op je (linker)zij te slapen. Merk je dat je in de nacht vanzelf weer terugdraait naar rugligging? Leg dan een kussentje achter je rug zodat je niet op je rug kunt draaien.
Vrouwen die op hun rug wakker worden hoeven zich geen zorgen te maken aldus Dr Stacey, maar het advies is wel om vervolgens weer op je zij te gaan liggen en verder te gaan slapen. Ook voor het middagdutje is het advies om op je zij te slapen.

Leer jezelf vanaf het begin van je zwangerschap de juiste slaaphouding (linkerzij) aan!

Als je buik dikker wordt, is het soms moeilijk om nog lekker te liggen. Bovendien kun je  last krijgen van lage rugpijn of bekkenpijn. Een slangkussen kan uitkomst bieden. Deze slang drapeer je rond je lijf. Hij kan je buik of rug ondersteunen. Door hem tussen je benen te leggen, verminder je pijn in je heupen of bekken.
Toe aan een goede voorbereiding op je bevalling? Kijk eens naar onze online cursussen. Heerlijk thuis, samen met je partner, te volgen op ieder moment dat het jou/jullie uitkomt. Gegeven voor verloskundigen

Slaapprobleem; eerste 3 maanden

Veel zwangeren hebben al vroeg in de zwangerschap een slaapprobleem.

De hele dag zou je wel willen slapen, hondsmoe voel je je en een dag lijkt eeuwig te duren.
Maar als je eindelijk naar bed mag wil de slaap niet komen omdat je misselijk wordt of moet je er tig keer uit om te plassen.
Daarnaast kunnen sommige zwangeren moeilijk een comfortabele houding vinden omdat hun borsten zo gevoelig zijn. Vooral als je buiten je zwangerschap gewend was om op je buik te slapen kunnen gevoelige borsten een probleem opleveren voor een lekkere slaaphouding in de vroege zwangerschap.

Probeer vanaf het begin van je zwangerschap op je linkerzij te gaan slapen, deze houding is het beste voor jezelf en voor je baby omdat de doorbloeding het beste is op je linkerzij.

Kun je niet slapen omdat je misselijk bent? Let op deze tips:

  • Leg een cracker naast je bed, zodra het misselijke gevoel opkomt, eet je de cracker op
  • Vermijd vet eten, je maag is veel gevoeliger als je zwanger bent en vet is een veelvoorkomende boosdoener als het om misselijkheid gaat. Als je zwanger bent duurt het langer om je maag leeg te maken. Vet verteert langzamer dan andere voeding.
  • Eet ’s avonds niet te gekruid, niet te zuur, niet te veel en geen gefrituurd eten.
  • Wees matig met koffie, thee en andere cafeïne houdende dranken
  • Gember helpt bij sommige vrouwen om misselijkheid te verminderen. Je kunt van verse gember thee trekken door het te overgieten met gekookt water en dan te laten trekken. Ook kun je gemberkoekjes naast je bed leggen
  • Vitamine B6 helpt bij veel vrouwen goed tegen misselijkheid. Dosering 10-25 mg 3 x per dag.
  • Frambozenbladtabletten kunnen helpen om het misselijke gevoel te voorkomen (te koop bij de reformzaak). Als je eenmaal misselijk bent helpen ze niet meer, je moet ze dus uit voorzorg innemen.
  • Ga nooit met een leeg gevoel naar bed, hoewel je in de eerste drie maanden niet echt veel meer calorieën nodig hebt worden veel vrouwen midden in de nacht wakker met een honger gevoel. Honger kan misselijkheid veroorzaken. Eet een cracker met kaas voor je naar bed gaat als je een leeg gevoel hebt. Of leg een cracker met kaas naast je bed voor als je midden in de nacht wakker wordt van de honger

Moet je tig keer je bed uit om te plassen?

In de zwangerschap neemt je bloedvolume toe, hierdoor verwerken je nieren veel meer vocht en moet je dus ook echt vaker plassen.
Daarnaast drukt de groeiende baarmoeder op je blaas waardoor je eerder een signaal krijgt dat je moet plassen. Vaak zijn het dan maar kleine beetjes.

  • Drink veel overdag, maar minder laat in de middag en liefst niets meer na 20.00 uur
  • Ga nog een keer plassen net voor je naar bed gaat, ook al ben je net geweest, probeer toch nog een keer goed uit te plassen. Door je bekken voorover te kantelen tijdens het plassen leeg je je blaas beter.
  • Drink zo min mogelijk dranken die vocht afdrijvend werken zoals koffie en thee.

Ontspan…
Er bestaat een ademhalingsoefening die heel goed helpt om in slaap te komen:
Adem in 4 tellen door je neus in.
Houd je adem 7 tellen vast.
Blaas in 8 tellen door je mond uit.
Door deze oefening een minuut of wat vol te houden ontspan je, je hebt je aandacht nodig bij het tellen van je ademhaling waardoor gedachten die je uit je slaap houden stop gezet worden.
Probeer het gewoon eens, je zult merken dat je langzaam maar zeker rustiger wordt en binnen een minuut of wat in slaap valt.

Slaapprobleem; tweede drie maanden

Deze periode wordt voor veel vrouwen gekenmerkt als een rustige periode waarin ze zich goed voelen. Klachten als misselijkheid en zo moe voelen zijn zo goed als over, tenminste voor de meeste vrouwen. Dit komt omdat het hormoon progesteron niet meer zo snel stijgt en je lichaam langzaam maar zeker gewent raakt aan alle veranderingen.
Doordat je minder klachten hebt slapen veel vrouwen in deze periode een stuk beter.

Toch zijn er ook nu een aantal dingen die jou (of je partner) uit de slaap kunnen houden.
Snurken, uit onderzoek blijkt dat 30% van de zwangere vrouwen ineens begint te snurken. Dit wordt veroorzaakt door het zwellen van de slijmvliezen in je neus waardoor de luchtdoorgang kleiner wordt. Hoe zwaarder je was voordat je zwanger werd en hoe meer gewicht je aankomt in de zwangerschap, hoe groter de kans is dat je last krijgt van snurken. Probeer dan ook niet teveel aan te komen (lijnen mag niet, maar opletten met wat je eet is heel verstandig). Gelukkig gaat het weer over als de baby geboren is, maar tot die tijd is het wel zo prettig voor jezelf en je partner om het snurken zoveel mogelijk binnen de perken te houden.
Slaap bij op je zij, in rugligging wordt het snurken erger omdat je zwaarder wordende lichaam op je luchtwegen drukt. De voorkeur heeft de linkerzijde.
Zet het hoofdeinde van je bed iets omhoog. Heb je geen bedbodem die omhoog kan, leg dan een paar boeken onder je matras op zo’n manier dat je matras gelijkmatig iets oploopt.
Gebruik geen alcohol, vermijd rook inademing en gebruik geen slaaptabletten.

Vanaf de tweede drie maanden kun je last krijgen van kuitkrampen. Ze worden veroorzaakt doordat de spieren in je benen extra belast worden doordat je zwaarder wordt. Daarnaast is de circulatie soms niet optimaal omdat je hart en nieren al zo hard moeten werken om al het extra bloed rond te pompen en je bloedvaten slapper worden.
Het vermoeden bestaat dat een tekort aan calcium ook een oorzaak kan zijn van kuitkrampen, maar bewezen is het niet.. Nu is het altijd een goed idee om meer calcium te gebruiken als je zwanger bent want je baby heeft calcium nodig voor een goede botopbouw.
Tips om krampen te voorkomen of verminderen:
• sta niet te lang stil, maak loopbewegingen als je toch stil moet staan
• zit niet met je benen over elkaar
• strek je kuitspier een aantal keer per dag en zeker een paar keer voor je naar bed gaat
• magnesium tabletten lijken kuitkrampen te verminderen
• maak draaibewegingen met je voeten als je stilzit
• wandel iedere dag minstens een half uur
• neem een warm bad voor je naar bed gaat
• sommige vrouwen hebben baat bij Spiroflor van VSM
Krijg je toch kramp, strek je been volledig, duw je hiel naar beneden en trek je tenen voorzichtig richting je scheenbeen. Dit doet eerst zeer, maar de kramp zal snel uit je been trekken. Laat de tenen heel voorzichtig weer los en ontspan je been weer langzaam.

Slaapprobleem in laatste 3 maanden

Slaapproblemen in de laatste drie maanden van de zwangerschap komen vaak voor.

De laatste paar maanden en zeker de laatste weken van de zwangerschap zijn voor vele zwangere vrouwen een periode van zeer weinig slapen.
Je bent echt niet de enige met een slaapprobleem in laatste 3 maanden van de zwangerschap.
Het lukt bijna niet meer om een comfortabele houding te vinden en heb je die eenmaal gevonden dan krijg je maagzuur, onrustige benen of kramp.
Lukt het uiteindelijk toch om in slaap te komen dan wordt je heerlijke slaap verstoord door de meest vreemde dromen of word je wakker omdat je weer eens moet plassen.

Helaas zijn veel van deze klachten niet te vermijden, men zegt wel eens dat je in de laatste maanden van de zwangerschap vast oefent in minder slapen voor als straks je baby er is…..
Toch zullen we proberen je een aantal tips te geven die je nachtrust in de laatste weken van de zwangerschap kunnen bevorderen:

Beste slaaphouding aan het eind van de zwangerschap:

Nu je buik steeds dikker wordt, lukt het bijna niet meer om lekker te liggen.
Probeer op je linkerzij te gaan liggen en leg een klein kussentje onder je buik en tussen je benen. Ook een kussen in je rug kan lekker zijn. Onderzoek toont aan dat zijligging echt beter is voor jou en je kind.
Er zijn speciale kussens te koop die ongeveer 2 meter lang en rondom 20 cm dik zijn die je heerlijk om je lijf kunt draperen om een lekkere houding te krijgen.
Ze worden verkocht als borstvoedingskussen omdat ze ook dienst doen om de baby lekker op te laten liggen tijdens het voeden, maar bieden dus ook uitkomst in de laatste drie maanden van de zwangerschap.
In de laatste weken van de zwangerschap, als je buik wel heel erg in de weg ligt, kan het lekker zijn om wat meer zittend te slapen met kussens rondom je gestopt.
Pijn bij het omdraaien:
Er zijn nogal wat vrouwen die last krijgen van hun heupen en bekkengewrichten aan het eind van de zwangerschap.
Vooral ’s nachts kan het behoorlijk pijnlijk zijn, omdraaien in bed wordt een ramp. Heb je hier last van, lees dan de informatie over bekkenklachten in de zwangerschap.

Zuurbranden:

Doordat je baby steeds groter wordt en de hele buikruimte inmiddels bijna gevuld is met baby en baarmoeder, krijgt je maag steeds minder ruimte aan het eind van de zwangerschap.
Je maag komt in de verdrukking, bovendien werkt de klep die moet voorkomen dat je maagzuur terugstroomt in je slokdarm minder goed in de zwangerschap.
Dit alles zorgt ervoor dat je sneller last kunt hebben van maagzuur.

Tips bij maagzuur in de zwangerschap:

  • Verdeel je voeding in kleine porties over de dag (bij voorkeur op gezette tijden). Eet niet meer ’s avonds laat en in de laatste drie uur voor je naar bed gaat.
  • Eet niet te snel (neem de tijd voor je maaltijd), zit rechtop tijdens het eten en neem de tijd om het voedsel goed te kauwen
  • Beperk het eten van vet voedsel, scherpe kruiden, knoflook, peulvruchten, uien, koolsoorten, zoetwaren (vooral chocolade), tomaten, mosterd, azijn en  citrusvruchten
  • Drink zo min mogelijk koffie, thee, zure dranken en koolzuurhoudende dranken.
  • Lauwe melk of vanillevla kan soms het zuurbranden wat verminderen.
  • Let op je lichaamsgewicht
  • Zorg voor voldoende beweging. Lichaamsbeweging is niet alleen goed voor hart en bloedvaten, het stimuleert ook de maag en de stoelgang
  • Probeer spanningen te vermijden
  • Draag geen strakke kleding (broek, riem) die in de taille knelt
  • Maak er geen gewoonte van te snel te bukken, maar zak door de knieën. Daarmee verklein je de kans dat het maagzuur in de slokdarm komt
  • Zorg dat je tijdens het slapen het hoofd iets hoger legt door het hoofdeinde van het bed omhoog te plaatsen (10-25 cm) of leg boeken onder je matras op zo’n manier dat je matras langzaam wat oploopt. Het maagzuur gaat dan niet zo gemakkelijk naar de slokdarm
  • Slaap op de linkerzij

Als je hierna nog steeds last hebt van brandend maagzuur, vraag dan de verloskundige of huisarts om een middel dat snel helpt en zonder bezwaren tijdens de zwangerschap kan worden gebruikt, bij voorkeur een calcium- en magnesiumbevattende maagzuurbinder.

Onrustige benen in de zwangerschap:

We weten niet precies wat de oorzaak is van onrustige benen in de zwangerschap, waarschijnlijk wordt het veroorzaakt door de toenemende druk die op de spieren van je benen staat (doordat je zwaarder wordt) en door veranderende hormonen.
Er zijn aanwijzingen dat het veroorzaakt wordt door ijzertekort in de zwangerschap.
Heb je heel veel last van onrustige benen, vraag je verloskundige of je ijzertabletten mag proberen of koop een ijzerhoudende kruidendrank bij drogist of apotheek.
Een warm bad voor het naar bed gaan, een beenmassage of een wisseling van warme en koude kompressen kan helpen.

Tintelende vingers en pijnlijke onderarm (carpale tunnelsyndroom):

Veel zwangeren klagen over slapende handen en soms pijn, tinteling in hand of onderarm.
Deze klachten treden het meest ’s nachts op, maar er zijn ook zwangere die er bij de dagelijkse werkzaamheden veel last van hebben.
De klachten worden veroorzaakt door vochtophoping in een tunneltje in de onderarm, waar alle zenuwen van de hand en vingers doorlopen.
Ook al houd je geen zichtbaar vocht vast, in de zwangerschap heb je altijd extra vocht in je lichaam.
Het vocht in dit tunneltje zorgt ervoor dat de zenuwen bekneld raken en dit geeft klachten als tinteling, slapende hand en soms zelfs pijn waar je ’s nachts van wakker wordt.
Veel vrouwen klagen over verminderde kracht in de hand.
Met een deftig woord wordt dit het Carpale tunnelsyndroom genoemd.
Je kunt proberen de klachten te verminderen door een aantal keer per dag (zeker voor het slapen gaan) 10 minuten met je hand in warm water vingeroefeningen te doen. Soms vermindert dit de klachten. Veel zwangere hebben baat bij een polsbeschermer die gedragen wordt bij het skaten.
Ga niet op je zere hand liggen en leg die arm bij voorkeur iets hoger door hem bv. op een kussentje te leggen.
Als de pijn heel erg is kan een spalk om de onderarm helpen, overleg dit dan met je huisarts. Maar voordat je een spalk laat aanmeten kun je zelf ook prima polsbeschermers die skaters gebruiken proberen. Veel zwangeren hebben er baat bij.
Na de bevalling verdwijnen de klachten meestal volledig, al kan dit wel enkele maanden duren.
Dromen en angst:
Is alles wel goed met mijn baby, zal hij gezond zijn, zal ik een goede moeder zijn, kan ik de bevalling wel aan zijn bekende angsten/zorgen bij zwangeren.
Er zijn voldoende dingen waar je ’s nachts wakker van kan liggen. Zwangere vrouwen, maar ook mannen, kennen vele angsten die vaak niet rationeel zijn, maar wel logisch.
De gekste en meest lugubere dromen worden gedroomd in de zwangerschap.
Gelukkig zijn dromen meestal bedrog… maar daar heb je nu niets aan, jij wordt er door wakker gehouden of slaapt onrustig.
Niemand die je kan vertellen hoe je dergelijke angstdromen kunt voorkomen, wel kan het helpen door erover te praten.
Vertel je partner van je angsten, vaak zul je merken dat hij ze voor een deel ook heeft.
Het kan ook helpen om met je verloskundige te praten over je angsten, vooral als je bang bent voor de bevalling kan zij je angsten vaak wegnemen en bepaalde voorwaarden voor je scheppen die ervoor zorgen dat je minder bang wordt.
Ook kan het helpen om te “praten” met andere zwangere vrouwen. Bijvoorbeeld op een forum.

Je zult merken dat je lang niet de enige bent die ’s nachts wordt geplaagd door dergelijke angsten en gedeelde smart is halve smart zegt men.

Gerelateerde berichten

zwanger en stress

Omgaan met stress

Overmatige stress heeft grote gevolgen voor je baby in de baarmoeder én daarna. Hoe zit dat en wat kun je doen?

plas niet op kunnen houden na bevalling

Incontinentie in zwangerschap

Wist jij dat zo’n 60% van de zwangeren/jonge moeders last heeft van ongewild urineverlies?

Plaats Bevalling Kiezen, Waar Wil Jij Bevallen Wat Zijn De Voor En Nadelen Van Alle Opties

Plaats bevalling kiezen

Hoe kies je voor de plaats waar je wilt bevallen? Wat is voor JOU belangrijk in je keuze?

Zwanger Van Week Tot Week, Zwangerschapskalender Van Babyopkomst

Zwanger van week tot week

Hoe ontwikkelt je baby zich in de zwangerschap én wat gebeurt er in jouw lijf lees je per week van je zwangerschap

Zwangerschapskalender To Do's

To Do’s in zwangerschap

Jouw to-do’s in de zwangerschap.
per trimester gerangschikt. Zo heb je een overzichtelijke lijst van alles wat je moet regelen.

Online Cursus Leer Je Baby Kennen

10 dingen die je voor de geboorte wilt weten

Goed voorbereid op de periode na de bevalling met onze tips.

Lekker en gezond eten tijdens je zwangerschap.
Niet alleen voor jezelf, ook voor je nog ongeboren kindje.

Met een zelfverzekerd gevoel bevallen?
In deze cursussen antwoorden op al jouw vragen.

Leer alle signalen van je baby kennen.
Én hoe je hier het beste op kunt reageren.

Gerelateerde berichten
Oorzaken Voor Buikpijn In De Zwangerschap
Pijn onderbuik in zwangerschap

Er zijn vele oorzaken voor pijn in de onderbuik. Wat is het en kan het kwaad?

pijn onderbuik zwanger
Menstruatie-achtige buikpijn

Je hebt last van zeurende/stekende pijn in je onderbuik. Kan het kwaad?

Ben Ik Zwanger, Zwangerschapssymptomen
Ben ik zwanger?

Wat zijn de eerste symptomen die kunnen wijzen op een zwangerschap?

Lage Rugpijn In De Zwangerschap, Hoe Voorkom Of Verminder Je Klachten
Lage rugpijn

Lage rugpijn is een veelvoorkomende klacht in de zwangerschap. Je kunt zelf veel doen om deze klacht te voorkomen of Lees meer

bloedverlies zwanger
Bloedverlies zwangerschap

Bloedverlies vroeg in de zwangerschap: waar moet je op letten en wanneer moet je je verloskundige bellen?

Bekkenpijn In Zwangerschap, Tips Om Bekkenpijn Te Verminderen
Bekkenpijn

Zo'n 10% van de zwangere heeft last van haar bekken. Wanneer moet je hulp zoeken?