Bekkenpijn, bekkeninstabiliteit

Bekkenpijn, een veelvoorkomende klacht

Zo'n 10% van de zwangeren geeft aan last te hebben van bekkenpijn (in de volksmond vaak bekkeninstabiliteit genoemd, maar deze term is de meeste gevallen onjuist. Bekkenpijn is lang niet altijd, zelfs meestal geen bekkeninstabiliteit) Tijdens de zwangerschap kunnen vrouwen klachten krijgen van de lage rug en het bekken, vaak uitstralend in de benen. Klachten van de stuit komen ook regelmatig voor. De klachten bestaan vaak uit pijn en moeizaam bewegen. De klachten hebben veelal te maken met de mate waarop het bekken en de lage rug worden belast. Meestal verdwijnen de klachten na de zwangerschap maar bij een kleine groep vrouwen ontstaan ze pas tijdens de bevalling of duren de klachten van voor de bevalling nog een tijd voort.

De mate waarin de klachten na de bevalling blijven bestaan verschilt enorm. Er zijn vrouwen die (bijna) altijd pijn hebben, er zijn ook vrouwen die slechts nog een beetje hinder ondervinden rond de menstruatie. Om je te laten begrijpen waar deze klachten vandaan komen is een stukje uitleg over het bekken van belang:

Het bekken

Loulouka Kl Banner Nw

Bekkenpijn In Zwangerschap, Het BekkenHet bekken bestaat uit de beide darmbeenderen (A en B), het heiligbeen (C) en het staartbeentje (D). Het heiligbeen en het staartbeentje zijn het onderste deel van de wervelkolom.
In het bekken vinden we een aantal gewrichten. Deze kunnen allen klachten geven bij bekkenpijn.

  • de SI-gewrichten: de gewrichten tussen het darmbeen en het heiligbeen aan de linkerzijde en de rechterzijde (1 en 2)
  • de symphysis: het gewricht tussen de beide schaambeenderen (3)
  • L4-L5 en L5-S1: het gewricht tussen de vierde en vijfde (laatste) lendenwervel en het gewricht tussen het heiligbeen en de laatste lendenwervel
  • het stuitje: de overgang tussen het heiligbeen en het staartbeentje / stuitje

Hoe ontstaat bekkenpijn?

Verweking van banden en spieren

Bekkenpijn kan worden veroorzaakt door de verweking die in de zwangerschap optreedt in de gewrichtsbanden en spieren die het bekken ondersteunen en stabiel houden. Deze verweking in de zwangerschap is noodzakelijk omdat de baby tijdens de geboorte het bekken moet passeren en de buikwand tijdens de zwangerschap moet kunnen meerekken met de groei van de baby. Het is een heel natuurlijk verschijnsel dat bij iedere zwangere optreedt. De verweking van de banden en spieren in de zwangerschap leidt tot een grotere beweeglijkheid in het bekken.

De meeste vrouwen kunnen dit goed opvangen maar helaas is er een groep zwangere vrouwen waarbij deze grotere beweeglijkheid klachten oplevert. De grotere beweeglijkheid treedt op bij iedere zwangere vrouw en is niet de reden van de pijn- of andere klachten; de manier waarop de zwangere deze beweeglijkheid kan opvangen met haar spieren én de belasting van het dagelijks leven bepalen of er wel of geen klachten ontstaan.

Een zwangere met sterke rug- en buikspieren zal minder snel last krijgen van haar bekken, zo ook een zwangere bij wie de belasting van het bekken (staan, bukken, tillen en dergelijke) minder groot is.

Het bekken vormt de verbinding tussen de benen en de romp

Bekkenpijn In Zwangerschap, VerbindingenKrachten van de benen moeten via het bekken goed overgebracht worden naar de romp en terug. Hiervoor moeten de SI-gewrichten (gewrichten tussen je heupbeenderen en rug) stabiel (niet te beweeglijk) zijn. Dat wil zeggen dat er bij belasting/beweging niet té grote bewegingen in het gewricht mogen optreden. Gebeurt dit wel, dan ontstaan vaak pijn en bewegingsbeperking.

Een te gespannen bekkenbodem kan deze klachten, doordat ze trek geeft aan de gewrichtsbanden, in stand houden. Een goed functionerende bekkenbodem is ook in geval van bekkenpijn erg belangrijk. Elke vrouw merkt wel iets van de verweking van het bekken zoals eerder optredende vermoeidheid, druk op de schaambeenderen of wat pijn in bekken, lage rug of billen en bovenbenen na lichamelijke inspanning. Wanneer de klachten na rust weer afzakken, hoeft je je geen zorgen te maken. Het is wel belangrijk de belasting (dat wat je doet) aan te passen aan de belastbaarheid (dat wat je kan).

Verslappen van je bekkenbodemspier

Net als je banden wordt ook je bekkenbodemspier slapper in de zwangerschap. Veel zwangeren herkennen dit wel aan het urineverlies wat ze hebben bij bijvoorbeeld lachen en niezen. Doe dagelijks de oefeningen voor je bekkenbodemspier!

Verkeerde houding en ander zwaartepunt

Door de zwaarder wordende buik hebben veel vrouwen de neiging om de rug hol te trekken, hierdoor wordt je bekken uit balans gebracht en vergroot je de kans op bekken- en lage rugpijn. Wees je continu bewust van je houding. Probeer je rug zoveel mogelijk in haar natuurlijke positie te houden. Wat hierbij helpt is om steeds als je loopt of staat wat spanning op je buikspieren te zetten en je bekken bewust iets te kantelen op zo'n manier dat je je onderrug wat naar achteren duwt.

Oprekken van de banden

Door de groei van de baarmoeder ontstaat er rek in de banden waarmee de baarmoeder aan het bekken is bevestigd. Vanaf de achterkant van de baarmoeder lopen twee banden naar het heiligbeen en vanaf de voorkant twee banden door de liezen naar het schaambeen. Zo kan er veel trek ontstaan aan het heiligbeen dat weer kan aanvoelen als lage rug- of bekkenpijn. De andere banden kunnen ook pijn veroorzaken in de liezen.

Ook het regelmatig hebben van harde buiken kan trek geven aan deze banden en op die manier ook lage rug- en bekkenpijn veroorzaken.

Sterkere doorbloeding

Ook de sterk toegenomen doorbloeding van het onderlichaam kan een gevoel van stuwing (en pijnklachten) geven. Deze stuwing ervaart men als een zwaar, drukkend gevoel in de onderbuik en/of de liezen. Door de groei van de baarmoeder en de baby kunnen verschillende andere structuren wat in de verdrukking komen. Ook dit kan soms aanleiding geven tot pijn. Ook het indalen van de baby kan erg veel druk geven onder in het bekken en op die manier pijn geven.

Wat kun je zelf doen?

Er zijn geen vaste regels voor wat je wel of niet zou mogen doen bij bekkenpijn, maar natuurlijk geven we je wel tips en adviezen waar je rekening mee kunt houden:

Het belangrijkste advies bij bekkenpijn is altijd: breng belasting en belastbaarheid met elkaar in evenwicht!

  • Wissel periodes van (lichamelijke) activiteiten altijd af met periodes van rust.
    Weet dat de lage rug en bekken alleen tot rust komen wanneer je ligt! Ga dus een paar keer per dag een kwartiertje liggen. Hiermee geef je het lichaam meer gelegenheid te herstellen.
  • Geef de zwaardere lichamelijke huishoudelijke en verzorgende karweitjes tijdelijk uit handen.
  • Beperk lange werkdagen.
  • Strijken en lang stofzuigen, zeker bij vloerbedekking zou je niet meer moeten doen.
  • Traplopen is slecht voor je bekken. Probeer dus zo min mogelijk trap te lopen.
  • Zit niet met je benen over elkaar, ook dit is slecht voor je bekken, ga liever in kleermakerszit zitten.
  • Slaap met een (voedings)kussen tussen je benen.
  • Wissel regelmatig van houding, zit en sta nooit te lang achter elkaar.
  • Ga twee keer per dag ongeveer 10 minuten ontspannen wandelen (dus zonder boodschappentas of kind!).
  • Activiteiten die altijd leiden tot pijn kan je het beste zoveel mogelijk beperken.

Blijf echter wel actief; inactiviteit leidt tot verder achteruit gaan van de spieren waardoor deze het bekken en de lage rug steeds minder kunnen ondersteunen. Activiteiten als fietsen, zwemmen en wandelen versterken de spieren en verbeteren je conditie.

Probeer er een gewoonte van te maken om je lage buikspieren iets aangespannen te houden. Trek je onderbuik altijd iets in. In het begin moet je hier continu aan denken, maar na verloop van tijd wordt het een gewoonte. Daarnaast is het belangrijk dat je je rug NIET hol trekt. Kantel je bekken altijd IETS naar achteren, je maakt je rug hierdoor wat vlakker. Door je buikspieren iets aan te spannen en je bekken iets te kantelen werk je aan zowel de diepe buik- als rugspieren. Hierdoor ondersteun je je bekken beter.

Recent onderzoek laat zien dat vrouwen die al voor de zwangerschap drie keer per week sportte minder last hebben van bekkenpijn dan vrouwen die niet sporten. Aan het Noorse onderzoek deden ruim 39.000 vrouwen mee die hun eerste kind verwachtte.

Vrouwen die minimaal drie keer per week intensief sportte bleken 14% minder kans te hebben om bekkenpijn te ontwikkelen.

In het onderzoek werd gevraagd naar sporten als: hardlopen, joggen, hoog intensieve aerobics of fitness, dansen, balsport en volleybal. Vaker of intensiever sporten bleek geen betere resultaten te geven.

Bij beginnende bekkenpijn kan een buikband of een steunslip verlichting geven. Ze zijn te koop bij de betere lingeriezaken of op internet.

Wissel activiteit af met rust.

Fysiotherapie bij bekkenpijn

Wanneer moet je naar de fysiotherapeut bij bekkenpijn in de zwangerschap?

Wanneer je klachten krijgt als gevolg van een bepaalde activiteit of een inspannende dag en deze klachten verdwijnen na enige tijd rust, hoef je niet ongerust te zijn. Ook het ’s ochtends of na een tijdje rust moeilijk in beweging komen is een veel voorkomend verschijnsel bij een zwangere vrouw. Ook zal iedere zwangere wel eens wat druk of een pijnscheut in de liezen, in de lage rug of het bekken voelen. Het is echter niet zo dat deze klachten mogen leiden tot ernstige beperking van de dagelijkse bezigheden.

Wanneer er ernstige klachten, bijvoorbeeld constant pijn, veel bewegingsbeperking of veel beperkingen van gewone alledaagse dingen (lopen, traplopen, bukken, zitten) optreden  is het raadzaam hulp te zoeken bij een fysiotherapeut die gespecialiseerd is in het behandelen van patiënten met bekkenpijn, een bekkenfysiotherapeut. Middels een fysiotherapeutisch onderzoek zal de bekkenfysiotherapeut de klachten in kaart brengen en een specifiek, bij die klachten passende, behandeling opstellen. Verantwoord leren omgaan met de verminderde belastbaarheid van het bekken en goed  bewegen zijn daarbij belangrijk.

Als het even mogelijk is, en dat is gelukkig meestal het geval, probeert de fysiotherapeut ook de conditie te verbeteren. In sommige gevallen kan de fysiotherapeut een bekkenband aangemeten. Hiermee kan het bekken tijdelijk ondersteund en ontlast worden.

Je kunt een bekkenfysiotherapeut vinden door het raadplegen van het ledenregister van de NVFB.

De NVFB is de Nederlandse Vereniging voor Fysiotherapie bij Bekkenproblematiek en  pre- en postpartum gezondheidszorg. Je hebt geen verwijzing van je huisarts nodig als je naar de fysiotherapeut gaat, je kunt dus direct zelf bellen voor een afspraak. Controleer wel je verzekering of fysiotherapie vergoed wordt (aanvullende verzekering).

Bekkenpijn en seksualiteit

Seks kan pijnlijk zijn bij bekkenpijn (bekkeninstabiliteit) in de zwangerschap.

Door de pijn kan het moeilijk zijn een prettige houding te vinden. Toch zijn er een aantal houdingen waarbij er geen extra belasting op het bekken en de lage rug ontstaat. Zorg ervoor dat je altijd steunt met je knieën of voeten op het bed of de grond. Kies alleen symmetrische houdingen en zorg ervoor dat je zelf controle hebt over de bewegingen en de diepte van de penetratie. Daarnaast ontstaat er tijdens seksuele activiteiten een sterk toegenomen doorbloeding van het bekken en kan er stuwing ontstaan. Deze stuwing kan weer leiden tot (meer) pijn. Om deze stuwing af te laten nemen is het goed na de seks nog een poosje rustig te bewegen. Vrij dus bij voorkeur niet vlak voor het slapen gaan.

Enkele standjes die je kunt proberen bij bekkenpijn

Lepeltjeshouding

Bij lepelen liggen de partners op hun zij, de man achter de vrouw.
De penis glijdt het makkelijkste in de vagina als de vrouw haar bovenste been een beetje optilt, haar bovenlijf van de man af beweegt en haar billen dicht tegen zijn onderlijf aandrukt.
De vrouw kan het bewegen voor haar rekening nemen door haar onderlijf ritmisch tegen het zijne te drukken. Het gaat daarbij om een kleine beweging. Hoe verder de vrouw haar bovenlichaam naar voren beweegt en hoe steviger de man de vrouw bij haar heupen of middel vasthoudt, hoe kleiner de kans dat de penis eruit floept.
De man kan in deze houding makkelijk de clitoris stimuleren, maar zij kan dat ook zelf doen met haar vingers of een vibrator. In dit standje wordt de G-plek behoorlijk gestimuleerd.
Het is een lekker standje voor vrouwen die zwanger zijn, bekkenpijn hebben of voor mensen die grote inspanning moeten vermijden om gezondheidsredenen.

Amazonehouding

De man ligt bij dit standje op zijn rug, terwijl de vrouw op hem zit.
De penis gaat het makkelijkste naar binnen als zij met haar bovenlijf wat naar voren leunt en met één hand de penis in de vagina leidt.
De vrouw heeft bij dit standje grote bewegingsvrijheid en kan het bewegen voor haar rekening nemen door op en neer te wippen of een draaiende beweging te maken. De man kan de actieve rol nemen als de vrouw voorover leunt, met het gewicht op haar armen en hij zijn knieën optrekt. Hij kan dan zijn bekken op en neer bewegen.
Het kan voor de vrouw pijnlijk zijn als de penis te diep in haar vagina komt en deze de baarmoedermond raakt. Omdat ze op haar knieën ligt kan ze echter zelf bepalen hoe ver ze de penis naar binnen laat glijden.
De man heeft bij dit standje mooi uitzicht op haar borsten. Voor de meeste mannen is dit een moeilijker standje om tot orgasme te komen. Het is een aanrader voor mannen die te snel klaarkomen. Het is ook een handig standje als de vrouw in verwachting is, één van de partners een omvangrijke buik heeft of als de man veel langer is dan de vrouw.

Boezemvriend

De man zit op het bed, de vrouw bovenop zittend, elkaar vasthoudend. Deze zittende houding is erg intiem en kan alleen al daarom erg plezierig zijn.
Nadeel is wel dat het voor beiden moeilijk is om te bewegen. De prikkeling moet ontstaan door wat heen en weer te wiebelen.
De vrouw kan ook de stimulatie doen toenemen door haar bekkenbodemspieren te spannen en te ontspannen.
Bij lapdance heb je een soortgelijke intimiteit, maar doordat de vrouw haar voeten op de grond heeft is het veel makkelijker om te bewegen.

Lapdance

Lapdance is een standje waarbij de vrouw op de schoot van de man zit: een intiem standje waarbij er veel lichaamscontact is.
Het beste kan de man op een stoel zonder zijleuningen zitten en de vrouw op zijn schoot, waarbij zij haar voeten op de grond heeft. Het kan ook op een bank, waarbij de vrouw op haar knieën ligt. Zij kan in beide posities makkelijk op en neer wippen of een draaiende beweging maken.
De man kan haar lichaam strelen, maar heeft verder niet veel mogelijkheid om te bewegen. Zij neemt dus de actieve rol. Dit maakt het voor haar makkelijk zodanig te bewegen dat haar clitoris gestimuleerd wordt.
Lapdance is ook een aanrader als de man weinig controle heeft over zijn orgasme en makkelijk te snel klaarkomt.

Op z’n hondjes

De vrouw staat in handen-knieënstand op het bed. De man moet bij dit standje zijn bovenlijf een beetje oprichten en niet teveel op de vrouw leunen, want dat is voor haar vermoeiend.
Voor de man is deze houding opwindend, omdat de eikel sterk gestimuleerd wordt en de penis diep naar binnen kan. Als hij zijn benen buitenom doet, wordt de wrijving sterker.
De clitoris wordt niet gestimuleerd, maar is wel makkelijk toegankelijk voor de hand. De G-plek wordt in deze houding wel sterk gestimuleerd. Het is een goede houding voor zwangere en dikke vrouwen.

Gerelateerde berichten

Fit En In Balans Bevallen

Fit en in balans zwanger en bevallen

Lekker fit en ontspannen je zwangerschap door én heel goed voorbereid zijn op je bevalling. Deze online cursus bied je het allemaal

Lage Rugpijn In De Zwangerschap, Hoe Voorkom Of Verminder Je Klachten

Lage rugpijn

Lage rugpijn is een veelvoorkomende klacht in de zwangerschap. Je kunt zelf veel doen om deze klacht te voorkomen of verminderen.

Bandenpijn In Zwangerschap, Je Kunt Er Al Vroeg Last Van Hebben. Wat Kun Je Er Tegen Doen

Bandenpijn

Er zijn verschillende soorten bandenpijn. Zo herken je het. Tips om bandenpijn te verminderen

plas niet op kunnen houden na bevalling

Incontinentie in zwangerschap

Wist jij dat zo’n 60% van de zwangeren/jonge moeders last heeft van ongewild urineverlies?

Herkennen Hoe Bevalling Begint Door Babyopkomst

De eerste tekenen dat de bevalling begint

Wat zijn de eerste tekenen dat je bevalling begint? Leer verschil tussen voorweeën en echte weeën

zwanger en stress

Omgaan met stress

Overmatige stress heeft grote gevolgen voor je baby in de baarmoeder én daarna. Hoe zit dat en wat kun je doen?

Lekker en gezond eten tijdens je zwangerschap.
Niet alleen voor jezelf, ook voor je nog ongeboren kindje.

Met een zelfverzekerd gevoel bevallen?
In deze cursussen antwoorden op al jouw vragen.

Leer alle signalen van je baby kennen.
Én hoe je hier het beste op kunt reageren.

Gerelateerde berichten
Oorzaken Voor Buikpijn In De Zwangerschap
Pijn onderbuik in zwangerschap

Er zijn vele oorzaken voor pijn in de onderbuik. Wat is het en kan het kwaad?

pijn onderbuik zwanger
Menstruatie-achtige buikpijn

Je hebt last van zeurende/stekende pijn in je onderbuik. Kan het kwaad?

Ben Ik Zwanger, Zwangerschapssymptomen
Ben ik zwanger?

Wat zijn de eerste symptomen die kunnen wijzen op een zwangerschap?

Lage Rugpijn In De Zwangerschap, Hoe Voorkom Of Verminder Je Klachten
Lage rugpijn

Lage rugpijn is een veelvoorkomende klacht in de zwangerschap. Je kunt zelf veel doen om deze klacht te voorkomen of Lees meer

bloedverlies zwanger
Bloedverlies zwangerschap

Bloedverlies vroeg in de zwangerschap: waar moet je op letten en wanneer moet je je verloskundige bellen?