Hoeveel mag je aankomen in zwangerschap?

Als je zwanger bent, word je vanzelf zwaarder. Maar hoeveel mag je eigenlijk aankomen in zwangerschap?

Hoeveel je mag aankomen in de zwangerschap is afhankelijk van je gewicht vóór de zwangerschap.
Je gewicht neemt toe doordat jouw kindje en placenta groeien en doordat de hoeveelheid vruchtwater, vocht en bloed toeneemt. Je lichaam legt in de zwangerschap ook vetreserves aan op heupen, billen en bovenarmen.

Gewichtstoename hoort dus bij de zwangerschap, maar het is wel verstandig dat dit niet teveel of te weinig is.

Met de onderstaande BMI-meter kun je nagaan of het gewicht dat je had voordat je zwanger werd, in verhouding tot jouw lengte goed, te hoog of te laag is.
Lees bij voeding wat je nodig hebt en tips om niet teveel te groeien.

Bereken hier je BMI van vóór de zwangerschap!

Hoeveel je aankomt verschilt sterk per persoon, maar probeer je aan onze richtlijnen te houden.

In onderstaand schema kun je zien welke gewichtstoename zwangerschap wenselijk is voor jou, maar pin je hier niet op vast.

Voeding is niet de enige factor die invloed heeft op jouw gewicht in de zwangerschap, ook bijvoorbeeld de hoeveelheid vocht die je vasthoudt weegt natuurlijk mee. Jouw verloskundige of arts kan je hier persoonlijk advies over geven.

Wekelijks Webinar Bevalling.fw
Loulouka Advertorial

Tabel gewichtstoename zwangerschap

BMI  vóór de zwangerschapAdvies
lager dan 18,5Jouw gewicht is laag, het is belangrijk dat je tijdens de zwangerschap niet te weinig aankomt. 12- 18 kg aankomen tijdens deze zwangerschap zou voor jou heel mooi zijn.
18,5-24,9Je hebt een gezond gewicht. Het is wenselijk dat je tijdens de zwangerschap 11,5-16 kg aankomt.
25-29,9Jouw gewicht is te hoog. 7-12 kg aankomen tijdens deze zwangerschap zou voor jou heel mooi zijn, zodat je na de bevalling een goede start maakt.
30 en hogerJouw gewicht is duidelijk te hoog, het is wenselijk dat je tijdens de zwangerschap minimaal 6 kilo aankomt, liefst niet veel meer.

Je hoeft je geen zorgen te maken als je de eerste maanden van de zwangerschap door misselijkheid een enkele kilo afvalt. Jouw kindje komt niets tekort.

In ons dossier Voeding tijdens de zwangerschap vind je alles om gezond te eten én niet teveel/te weinig aan te komen.

Neem contact op met je verloskundige of huisarts als je bijna niets kunt binnenhouden, veel kilo’s verliest of weinig moet plassen.

Gerelateerde berichten
zwanger sporten
Sport

Welke sporten mag je wel of niet uitoefenen en waar moet je op letten qua intensiteit?

Ik Ben Zwanger Artikelen Baby Op Komst
Onderwerpen A-Z zwanger

Makkelijke lijst met alle onderwerpen op alfabet

stress in zwangerschap
Omgaan met stress in zwangerschap

Overmatige stress heeft grote gevolgen voor je baby in de baarmoeder én daarna. Hoe zit dat en wat kun je Lees meer

Zwanger Van Week Tot Week, Zwangerschapskalender Van Babyopkomst
Zwanger van week tot week

Hoe ontwikkelt je baby zich in de zwangerschap én wat gebeurt er in jouw lijf lees je per week van Lees meer

Babyuitzet Wat Koop Je Wanneer
Checklist babyuitzet

Wat heb je allemaal nodig en waar moet je op letten wanneer je het koopt? Werk de checklist af en Lees meer

Zwangerschapskalender To Do's
To Do’s in zwangerschap

Jouw to-do's in de zwangerschap. per trimester gerangschikt. Zo heb je een overzichtelijke lijst van alles wat je moet regelen.

Meer lezen in de categorie

Interessant? Deel dit bericht

Lekker en gezond eten tijdens je zwangerschap.
Niet alleen voor jezelf, ook voor je nog ongeboren kindje.

Met een zelfverzekerd gevoel bevallen?
In deze cursussen antwoorden op al jouw vragen.

Leer alle signalen van je baby kennen.
Én hoe je hier het beste op kunt reageren.