Hoeveel mag je aankomen tijdens je zwangerschap?

Gewichtstoename hoort bij de zwangerschap, maar hoeveel?

Hoeveel je mag aankomen in de zwangerschap is afhankelijk van je gewicht vóór de zwangerschap.

Je gewicht neemt toe doordat jouw kindje en placenta groeien en doordat de hoeveelheid vruchtwater, vocht en bloed toeneemt.

Je lichaam legt in de zwangerschap ook vetreserves aan op heupen, billen en bovenarmen. Gewichtstoename hoort dus bij de zwangerschap, maar het is wel verstandig dat dit niet teveel of te weinig is.

Met de onderstaande BMI-meter kun je nagaan of het gewicht dat je had voordat je zwanger werd, in verhouding tot jouw lengte goed, te hoog of te laag is.

Lees bij voeding wat je nodig hebt en tips om niet teveel te groeien.

Bereken hier je BMI van vóór de zwangerschap!

Overzicht onderwerpen

    Wist je dat jouw voeding nú al van invloed is op de gezondheid van je kind voor de rest van zijn leven?

    Je wilt je kindje de best mogelijke start geven, maar hoe doe je dat eigenlijk? Gezonde voeding hoeft echt niet moeilijk, tijdrovend of ingewikkeld te zijn. Diëtiste Anouk leert je hoe je met kleine aanpassingen goed voor jezelf en je baby kunt zorgen.

    Gezond zwanger zijn en goed voor je kindje zorgen begint hier.

    Richtlijnen voor gewichtstoename zwangerschap

    Hoeveel je aankomt verschilt sterk per persoon, maar probeer je aan onze richtlijnen te houden.

    In onderstaand schema kun je zien welke gewichtstoename tijdens de zwangerschap wenselijk is voor jou, maar pin je hier niet op vast.

    Voeding is niet de enige factor die invloed heeft op jouw gewicht in de zwangerschap, ook bijvoorbeeld de hoeveelheid vocht die je vasthoudt weegt natuurlijk mee.

    Jouw verloskundige of arts kan je hier persoonlijk advies over geven.

    Aankomen zwangerschap; hoeveelheid is afhankelijk van je BMI van voor de zwangerschap.

     

    BMI  vóór de zwangerschap Advies
    lager dan 18,5 Jouw gewicht is laag, het is belangrijk dat je tijdens de zwangerschap niet te weinig aankomt. 12- 18 kg aankomen tijdens deze zwangerschap zou voor jou heel mooi zijn.
    18,5-24,9 Je hebt een gezond gewicht. Het is wenselijk dat je tijdens de zwangerschap 11,5-16 kg aankomt.
    25-29,9 Jouw gewicht is te hoog. 7-12 kg aankomen tijdens deze zwangerschap zou voor jou heel mooi zijn, zodat je na de bevalling een goede start maakt.
    30 en hoger Jouw gewicht is duidelijk te hoog, het is wenselijk dat je tijdens de zwangerschap minimaal 6 kilo aankomt, liefst niet veel meer.

     

    Je hoeft je geen zorgen te maken als je de eerste maanden van de zwangerschap een enkele kilo afvalt. Jouw kindje komt niets tekort.

    Neem wel contact op met je verloskundige of huisarts als je bijna niets kunt binnenhouden, veel kilo’s verliest of weinig moet plassen.

    In ons dossier Voeding tijdens de zwangerschap vind je alles om gezond te eten én niet teveel/te weinig aan te komen.

     

    Je kunt je alleen richten op je bevalling of je gaat net een stapje verder.

    De combinatie van zwangerschapsyoga, ZwangerFit, mindfulness en een vleugje hypnobirthing zorgen ervoor dat fit blijft én een mooie voorbereiding treft voor je bevalling.

    Jij wilt toch ook een sterk lijf, minder lage rug- en bekkenklachten, ademhalingstechnieken en ontspannen bevallen?

    Verdeling van extra gewicht in zwangerschap

    • Naast het gewicht van je baby, placenta en vruchtwater zijn er nog veel meer dingen die in je zwangerschap meer worden.

    Een gemiddeld overzicht voor de kilo's gewichtstoename zwangerschap:

    • Baby zo'n 3500 gram
    • Placenta zo'n 600 gram
    • Vruchtwater zo'n 1000 gram
    • Gewichtstoename baarmoeder zo'n 1000 gram
    • Extra vetreserves zo'n 3500 gram
    • Extra bloed zo'n 1000 gram
    • Extra borstweefstel en -klieren zo'n 800 gram
    • Vocht wat je extra vasthoudt zo'n 1500 gram

    Totaal kom je gemiddeld dan op zo'n 13 kilo.

    Als je je houdt aan de richtlijn dan zul je zien dat je na de bevalling snel weer op je oude gewicht zit of zelfs wat afgevallen bent als je start met overgewicht.

    Helaas blijken veel vrouwen meer aan te komen dan geadviseerd. Hierdoor zijn ze na de bevalling vaak een paar kilo's zwaarder dan voor de bevalling.

    Als het dan niet lukt om die kilo's er weer af te krijgen en je opnieuw zwanger raakt dan zie je regelmatig dat vrouwen na iedere zwangerschap wat zwaarder zijn waardoor het risico op overgewicht op de loer ligt.

    Afvallen is immers een stuk lastiger dan aankomen.

    Probeer je dan ook echt aan de richtlijnen te houden en het snaaien te beperken.

    In ons dossier voeding lees je precies wat je nodig hebt en hoe je er verantwoord voor zorgt dat je niet meer of minder aankomt dan wenselijk.

     

    Overzicht onderwerpen

      Gerelateerde berichten

      zwanger sporten

      Sporten in zwangerschap

      Welke sporten mag je wel of niet uitoefenen en waar moet je op letten qua intensiteit?

      Ik Ben Zwanger Artikelen Baby Op Komst

      Onderwerpen A-Z zwanger

      Makkelijke lijst met alle onderwerpen op alfabet

      stress in zwangerschap

      Omgaan met stress in de zwangerschap

      Overmatige stress heeft grote gevolgen voor je baby in de baarmoeder én daarna. Hoe zit dat en wat kun je doen?

      Zwanger Van Week Tot Week, Zwangerschapskalender Van Babyopkomst

      Zwanger van week tot week

      Hoe ontwikkelt je baby zich in de zwangerschap én wat gebeurt er in jouw lijf lees je per week van je zwangerschap

      Babyuitzet Wat Koop Je Wanneer

      Checklist babyuitzet

      Wat heb je allemaal nodig en waar moet je op letten wanneer je het koopt? Werk de checklist af en zorg dat je goed voorbereid bent.

      Online Zwangerschapscursus Gezonde Voeding

      To Do’s zwangerschap

      Jouw to-do’s in de zwangerschap.
      per trimester gerangschikt. Zo heb je een overzichtelijke lijst van alles wat je moet regelen.

      Dit bericht delen of bewaren?

      Deel dit bericht via Facebook, Twitter, e-mail of WhatsApp. Later lezen of zelf bewaren? Mail het dan naar jezelf.

      Lekker en gezond eten tijdens je zwangerschap.
      Niet alleen voor jezelf, ook voor je nog ongeboren kindje.

      Met een zelfverzekerd gevoel bevallen?
      In deze cursussen antwoorden op al jouw vragen.

      Leer alle signalen van je baby kennen.
      Én hoe je hier het beste op kunt reageren.

      Gerelateerde berichten
      zwanger sporten
      Sporten in zwangerschap

      Welke sporten mag je wel of niet uitoefenen en waar moet je op letten qua intensiteit?

      Ik Ben Zwanger Artikelen Baby Op Komst
      Onderwerpen A-Z zwanger

      Makkelijke lijst met alle onderwerpen op alfabet

      stress in zwangerschap
      Omgaan met stress in de zwangerschap

      Overmatige stress heeft grote gevolgen voor je baby in de baarmoeder én daarna. Hoe zit dat en wat kun je Lees meer

      Zwanger Van Week Tot Week, Zwangerschapskalender Van Babyopkomst
      Zwanger van week tot week

      Hoe ontwikkelt je baby zich in de zwangerschap én wat gebeurt er in jouw lijf lees je per week van Lees meer

      Babyuitzet Wat Koop Je Wanneer
      Checklist babyuitzet

      Wat heb je allemaal nodig en waar moet je op letten wanneer je het koopt? Werk de checklist af en Lees meer

      To Do’s zwangerschap

      Jouw to-do's in de zwangerschap. per trimester gerangschikt. Zo heb je een overzichtelijke lijst van alles wat je moet regelen.