Duizeligheid, hartkloppingen en kortademigheid

Duizeligheid, hartkloppingen en kortademigheid zijn veelvoorkomende klachten in de zwangerschap

Oorzaken van duizeligheid in de zwangerschap:

  • Je bloed stroomt moeilijker terug
    Door de druk van de baarmoeder op je organen en je benen, kan het bloed moeilijker terugstromen. Als je op je rug ligt kan de baarmoeder een belangrijke ader naast je ruggenwervel dichtdrukken waardoor je minder zuurstof krijgt toegevoerd.
    Als je bij rugligging duizelig wordt, slaap dan met een kussentje in je rug, dit voorkomt dat je in je slaap toch weer op je rug draait. Als je lang moet stilstaan (wachten voor de kassa bijvoorbeeld) maak dan regelmatig loopbewegingen zodat je bloed beter doorstroomt.
  • Lage bloeddruk
    Als je zwanger bent kun je plotselinge bloeddrukdalingen hebben, vooral tussen de drie en zes maanden.
    Dit is niet erg, maar zorgt er wel voor dat je duizelig wordt en (het gevoel hebt dat je) flauw kunt vallen.
    Sla geen maaltijden over en verdeel je voeding in kleine maaltijden over de dag en drink voldoende.
    Sta rustig op als je uit je bed of een lage stoel stapt.
    Zet een raam open of ga naar buiten zodat je frisse lucht krijgt.
  • Lage bloedglucosewaarden (lage bloedsuikers)
    Sommige vrouwen hebben tijdens de zwangerschap last van lagere bloedglucosewaarden. Je kunt je daardoor trillerig en duizelig voelen. Om je bloedsuikerspiegel zo min mogelijk te laten schommelen, is het goed om iedere twee of drie uur wat te eten. Ben je duizelig, eet dan enkele dextrosetabletten (druivensuiker) of drink een glas flink zoete aanmaaklimonade (niet met zoetstof, dus geen light!). Eet daarna iets met koolhydraten, bijvoorbeeld een snee brood of plak ontbijtkoek.

Duizeligheid is bijna altijd onschuldig. Raak niet in paniek en blijf rustig ademen.

Hartkloppingen in de zwangerschap

Het hart moet in de zwangerschap 40% extra bloed rondpompen. De hartslag wordt ook hoger en het hart is iets vergroot. Als je zwanger bent, komen extra hartslagen vaker voor.
Vooral rond de 30-34 weken zwangerschap wordt het hart extra zwaar belast. Als je geen hartpatiënt bent , kan je lichaam dit allemaal prima aan.

Als je last hebt van hartkloppingen, raak dan niet in paniek. Het is heel normaal en je mankeert niets aan je hart.

Veel vrouwen hebben bij de minste inspanning last van hartkloppingen. Dit kan een angstig gevoel geven, maar probeer niet in paniek te raken. Er is niets mis met je hart.

Gecombineerd met de hartkloppingen zijn veel zwangeren ook kortademig.

Hierdoor kan de paniek toeslaan. Probeer dit echt te voorkomen. Ga even rustig zitten en probeer zo normaal mogelijk te ademen, dan zakt het vrij snel weer. Ga vooral niet heel diep ademen, want dan loop je het risico te gaan hyperventileren.
Heb je toch de neiging om te hyperventileren? Houd beiden handen voor je mond en neus, als een kommetje, en adem rustig in en uit. Niet te diep ademen, maar oppervlakkig. Blijft het dan nog, plaats dan een plactic zakje over je mond en neus en adem even in het zakje.

Loulouka Kl Banner Nw

Kortademigheid in de zwangerschap

In de zwangerschap klagen veel vrouwen over kortademigheid. Dit wordt veroorzaakt doordat je ademcentrum gevoeliger is voor CO² (koolzuurgas). Je bent dan ook niet werkelijk kortademig, maar je lichaam geeft eerder een prikkel af dat je zuurstof nodig hebt.
In de laatste weken van de zwangerschap, vraagt de baby en de baarmoeder zoveel ruimte dat je middenrif omhoog geduwd wordt. De ruimte voor je longen wordt dus kleiner. Hierdoor kun je echt wat kortademig worden. Niets om je zorgen over te maken, het is zeker geen teken dat er iets mis is met je hart of longen.

Blijf normaal ademen. Adem niet te diep in of uit. Het risico bestaat dat je neigt om te gaan hyperventileren, let hier op. Adem oppervlakkig en ga niet diep inhalen en uitblazen. Ga even rustig zitten, houd je handen op je buik en probeer goed vanuit je buik te ademen. Je moet je buik bij inademen naar buiten voelen bollen en bij uitademen weer terug. Nogmaals; NIET te diep ademen.

Gerelateerde berichten
Hoge bloeddruk in de zwangerschap
Hoge bloeddruk

Hoge bloeddruk in de zwangerschap is de meest voorkomende complicatie. Waar let je op en hoe gevaarlijk is het?

zwanger en stress
Omgaan met stress

Overmatige stress heeft grote gevolgen voor je baby in de baarmoeder én daarna. Hoe zit dat en wat kun je Lees meer

vette vis in zwangerschap
Vette vis goed voor de hersenontwikkeling van je baby

Voldoende omega-3 vetzuren, zowel tijdens zwangerschap als na de geboorte, zorgt voor slimmere kinderen. Hoe dat komt?

Pregnant Woman On The Balance
Hoeveel mag je aankomen in zwangerschap?

Hoeveel je mag aankomen is afhankelijk van je gewicht van vóór de zwangerschap. Probeer je aan de richtlijnen te houden.

Babyuitzet Wat Koop Je Wanneer
Checklist babyuitzet

Wat heb je allemaal nodig en waar moet je op letten wanneer je het koopt? Werk de checklist af en Lees meer

Fit En In Balans Bevallen
Fit en in balans zwanger en bevallen

Lekker fit en ontspannen je zwangerschap door én heel goed voorbereid zijn op je bevalling. Deze online cursus bied je Lees meer

Meer lezen in de categorie

Interessant? Deel dit bericht

Lekker en gezond eten tijdens je zwangerschap.
Niet alleen voor jezelf, ook voor je nog ongeboren kindje.

Met een zelfverzekerd gevoel bevallen?
In deze cursussen antwoorden op al jouw vragen.

Leer alle signalen van je baby kennen.
Én hoe je hier het beste op kunt reageren.