Vette vis goed voor de hersenontwikkeling van je baby

Vette vis gunstig voor de ontwikkeling van de hersenen van je baby

En dit geldt zowel tijdens de zwangerschap en de eerste 20 jaar daarna.

De hersenen van de foetus groeien heel snel tijdens de zwangerschap en wegen bij de geboorte ongeveer 350 gram.
De hersenen blijven de eerste 20 levensjaren groeien en verdrievoudigen in grote.
De hersenen bestaan voor ongeveer 50% uit vet, voornamelijk meervoudig onverzadigde lange ketenvetzuren, waarvan de belangrijkste de omega 3 vetzuren zijn. Dit zijn de vetzuren die vooral voorkomen in vette vis.

Wekelijks Webinar Bevalling.fw

Wees gerust, als je geen vis lust geven we later in het artikel alternatieven om voldoende omega 3 vetzuren binnen te krijgen.

Onderzoeken over de hele wereld hebben aangetoond dat het eten van vette vis tijdens de zwangerschap, maar ook tijdens de periode van borstvoeding en daarna heel belangrijk is voor de ontwikkeling van de hersenen van de foetus/baby.

De omega 3 vetzuren die in vette vis zitten, en voor de ontwikkeling van de hersenen dus zo belangrijk zijn, kunnen niet door het menselijk lichaam worden aangemaakt. Jij en je baby moeten ze dus via de voeding binnenkrijgen.

Loulouka Kl Banner Nw

Slimme baby door vette vis eten in zwangerschap?

Uit onderzoek is gebleken dat kinderen van moeders die voldoende vette vis aten tijdens de zwangerschap en de periode van borstvoeding, betere communicatieve vaardigheden en een hoger IQ hebben. Ook de fijne motoriek en de sociale ontwikkeling zou duidelijk beter zijn. Hoe dit precies werkt lees je in dit nieuwsartikel

Naast een betere ontwikkeling van de hersenen wordt de kans op een vroeggeboorte en een te kleine baby ook verkleind door voldoende visvetzuren binnen te krijgen.

Helaas blijkt uit onderzoek dat minder dan 25% van alle zwangeren voldoende omega 3 vetzuren binnenkrijgen.

Lust je geen vis? Kijk onderaan de pagina voor alternatieven om de zo gezonde omega 3 vetzuren binnen te krijgen.

Giftige stoffen in vis:

Naast veel gezonde voedingsstoffen kunnen vette vissen en roofvissen ook kwik, dioxinen en PCB’s bevatten. Die stoffen komen in de vis terecht door milieuvervuiling.
In het algemeen zijn de gezondheidsvoordelen van het eten van vette vis groter dan de nadelen.

Vermijd deze vissoorten:
Vanwege de dioxinen wordt het eten van paling uit de grote rivieren afgeraden. Als je paling koopt, vraag dan of het kweekpaling is of paling uit het IJsselmeer.

In verband met te hoge concentraties kwik, wat schadelijk is voor je ongeboren kind, worden de volgende vissoorten afgeraden:
koningsmakreel (Atlantische makreel is wel een goede keuze), tonijn, zwaardvis, paling en ook pangasius is sterk vervuild met kwik.

Vacuüm verpakte vis eten tijdens de zwangerschap wordt ook afgeraden omdat hierin de listeria bacterie kan voorkomen.

Vissen met hoge concentraties vetzuren én lage concentraties kwik zijn:
Ansjovis, atlantische makreel, forelfilet, haring (niet rauw eten, wel als rolmops bv) sardines en zalm.

Hoeveel vis moet je eten?
Eet liefst meerdere porties vette vis (ansjovis, atlantische makreel, forelfilet, haring (niet rauw eten, wel als rolmops bv) sardines en zalm) per week tijdens je zwangerschap, maar ook als je borstvoeding geeft, om je kind een zo goed mogelijke ontwikkeling van de hersenen te geven en de kans op vroeggeboorte of een te kleine baby te voorkomen.
De laatste onderzoeken geven aan dat je 450 mg DHA (vis vetzuur) per week binnen zou moeten krijgen, dat is 2 tot 4 porties vette vis.
Of supplementen net zo goed werken als verse vis is nog niet met zekerheid te zeggen, onderzoek is hier niet eenduidig in. Neem dan ook het liefst verse vis en alleen als je echt geen vis lust een supplement.
Omdat de hersenen in de eerste 20 levensjaren verdrievoudigen in grote, is het belangrijk je kind, na de periode van borstvoeding, vis te leren eten.

Ook al lust jij het zelf niet,je kind heeft er op voorhand niets op tegen. Probeer je kind dus meerdere keren per week vette vis te eten te geven.

Uit onderzoek is gebleken dat kinderen van moeders die voldoende vette vis aten, betere communicatieve vaardigheden en een hoger IQ hebben…

Alternatieven voor vis
Vissen halen de omega 3-vetzuren uit de algen die ze eten. Omega 3 is dus ook rechtstreeks uit algen te winnen. Er zijn supplementen met omega 3-vetzuren uit algen.

Het is nog niet helemaal duidelijk of het gebruik van visoliesupplementen hetzelfde gunstige effect heeft als het eten van vis op de ontwikkeling van de hersenen. Als je een supplement met visolie koopt, let er dan op dat het inderdaad EPA en DHA bevat (dagdosering EPA en DHA voor zwangeren volgens laatste onderzoek 500-1000mg, waarvan tenminste 450 mg DHA).
Gebruik tijdens de zwangerschap geen levertraan omdat dit veel vitamine A bevat.

Lees ook ons dossier Voeding in de zwangerschap

Bronnen:
Meyers, GJ en Davidson, PhW
Hibbeln ea (ALSPAC study)
Voedingscentrum
Tijdschrift voor verloskundigen nov 2019

Gerelateerde berichten
Ik Ben Zwanger Artikelen Baby Op Komst
Onderwerpen A-Z zwanger

Makkelijke lijst met alle onderwerpen op alfabet

Na Je Bevalling Cursus Leer Je Baby Kennen
Onderwerpen A-Z na je bevalling

Alle onderwerpen over jou en je baby na de bevalling op één pagina. Overzichtelijk gerangschikt van AtotZ

Baby Uitzet Baby Op Komst 800x500
Babyuitzet, onderwerpen van A tot Z

Alles wat je nodig hebt voor je baby en waar je op moet letten bij aanschaf. Zo ga jij goed Lees meer

stress in zwangerschap
Omgaan met stress in zwangerschap

Overmatige stress heeft grote gevolgen voor je baby in de baarmoeder én daarna. Hoe zit dat en wat kun je Lees meer

Zwanger Van Week Tot Week, Zwangerschapskalender Van Babyopkomst
Zwanger van week tot week

Hoe ontwikkelt je baby zich in de zwangerschap én wat gebeurt er in jouw lijf lees je per week van Lees meer

Voeding in zwangerschap
Voeding in zwangerschap

Gezonde voeding, zoooo belangrijk nu je zwanger bent. Maar wat is gezond en wat heb je nodig?

Meer lezen in de categorie ,

Interessant? Deel dit bericht

Lekker en gezond eten tijdens je zwangerschap.
Niet alleen voor jezelf, ook voor je nog ongeboren kindje.

Met een zelfverzekerd gevoel bevallen?
In deze cursussen antwoorden op al jouw vragen.

Leer alle signalen van je baby kennen.
Én hoe je hier het beste op kunt reageren.